“De Tesla van de Zee”: revolutie op til in elektriciteitstransport?

De Japanse start-up PowerX wil de toekomst van windenergie grondig herzien. Zo wil het bedrijf vooral de olie- en gastankers vervangen door schepen die elektriciteit vervoeren. Deze zouden elektriciteitskabels van offshore windparken naar het vasteland moeten aanvullen en op lange termijn vervangen.

PowerX-CEO Masahiro Ito maakte de plannen bekend op een persconferentie. “Wij helpen de wereld om van een tijdperk van brandstoftransport over te gaan naar een tijdperk waarin we elektriciteit zelf transporteren.”

Het project komt niet zomaar uit de lucht gevallen. De Japanse overheid wil tegen 2030 10.000 megawatt aan windmolenenergie op zee, het equivalent van tien kernreactoren. Tegen 2040 wil de Aziatische eilandstaat 30.000 tot 45.000 MW energie winnen van windmolenparken op zee. In dit ambitieus plan stoten ze echter op hoge infrastructuurkosten. Eén kilometer elektriciteitskabel aanleggen op de zeebodem kent een prijskaartje van 875.000 tot 1,75 miljoen dollar.

Revolutionaire werking

Daarom werkt PowerX nu aan een oplossing. De start-up wil tegen 2025 de eerste power transfer vessel uitbrengen, in samenwerking met een grote scheepsbouwer. Welke wordt begin november duidelijk. Het schip wordt ingezet om energie van offshore windparken te ’tanken’, naar een haven te varen en daar over te brengen naar het net. De schepen zullen 2.000 kWu aan elektriciteit kunnen opslaan. Nadien moet de vloot worden uitgebreid tot vier schepen.

Naast het inzetten van schepen wordt ook het systeem erachter revolutionair. Aan de hand van weersvoorspellingen moeten de vaartschema’s worden opgesteld: het heeft weinig nut een reuzenschip te sturen naar een windmolenpark waar al dagen geen zuchtje wind is geweest. Ook zullen de schepen zelf op elektriciteit of LNG, liquified natural gas, varen.

Kosten in vraag gesteld

Toch lijken de uitdagingen nog groot voor PowerX. Uitbaters van windmolenparken moeten overtuigd worden om met PowerX in zee te gaan, in plaats van gewoon te investeren in kabels. Ook worden de kosten van het elektriciteitstransport per schip in vraag gesteld. De kosten van de bouw van het eerste schip worden nu al geraamd op 17,5 tot 26,2 miljoen dollar en zal mogelijks nog een pak duurder uitvallen. “Kabels gebruiken is veel gemakkelijker. Ik weet niet of dit zal werken om een bedrijf rendabel te houden,” zegt een uitbater van windmolenparken over de plannen van PowerX.

PowerX speelt met hun idee in op het energieplan van de Japanse overheid. Dat plan voorziet dat windenergie de voornaamste bron van energie wordt in het land; tegen 2030 zou 36 à 38 procent van het Japanse verbruik uit groene energie moeten komen. Ito wil hier met zijn team dan ook aan bijdragen. De retoriek en de visie van het bedrijf doen denken aan de manier hoe Elon Musk van Tesla een bedrijf maakte dat de auto-industrie drastisch heeft veranderd. Met ex-Tesla-executive Paolo Cerruti aan boord als bestuurder, naast onder meer ex-Googlebestuurder Caesar Sengupta, heeft Masahiro Ito alvast de nodige ervaring aan boord.

(jvdh)

Meer