De strijd voor privacy: Apple wint tegen China

De poging van Chinese techbedrijven om het privacybeleid van Apple te omzeilen, is mislukt. Dat is een belangrijke overwinning voor Apple. Een nederlaag had namelijk kunnen leiden tot een wereldwijde shift in het privacybeleid. 

Techgroepen Baidu, Tencent, ByteDance en twee andere groepen uit Peking, werkten samen in deze strijd. Ze ontwikkelden nieuwe software om iPhonegebruikers online te kunnen volgen voor reclame. Zo zouden ze Applegebruikers kunnen identificeren, zelfs als die gebruikers de volgsystemen van de apps zouden weigeren. 

De volgsoftware heet CAID. Ze werd vorig jaar ontwikkeld, vervolgens maandenlang getest en eind maart kon CAID op de markt. De Financial Times berichtte over deze technologie en bracht het onder de aandacht. Experten van reclametechnologie, die het artikel lazen, zeiden dat dit project een ernstig risico vormde voor de wereldwijde privacyregels van Apple.

Consultant Eric Seufert zei dat Apple in een onmogelijke situatie geplaatst werd. Het bedrijf zou ofwel CAID moeten verwerpen of de woede van Peking riskeren. Alle producten van Apple worden immers in China geproduceerd. 

Privacyramp verholpen

Ondertussen heeft Apple de software geblokkeerd. Het bedrijf had enkele Chinese apps in de App Store betrapt op het gebruik van CAID in hun software-updates. CAID heeft door de vergelding van Apple veel steun verloren en de toekomst van deze software wankelt.

“Dit is een duidelijke overwinning voor Apple, en ook voor de privacy van de consument. De techgiganten van China zijn gedwongen om terug te krabbelen en zich te houden aan de regels van Apple”, zei Rich Bishop. Dat is de chief executive van AppInChina, een toonaangevende uitgever van internationale software in China.

Hoewel CAID wel steun kreeg van de China Advertising Association en de China Academy of Information and Communications Technology, die beiden door de staat gesteund zijn, is het niet duidelijk of de techgroepen de volledige steun van Peking hadden in deze zaak. Geen enkele van de techgiganten wilde commentaar geven.

Lees ook: Google Chrome stelt einde van de tracking cookie uit: wat betekent dit voor onze privacy?

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.