De OPEC en Saoedi-Arabië hebben hun olieproductie verminderd om prijzen te controleren. Dat ondanks hun claims dat de vraag naar olie zal blijven stijgen. Maar elektrische voertuigen (EV’s) en efficiëntere auto’s verminderen de vraag naar olie wereldwijd.
In het nieuws. EV-verkopen in China waren deze zomer goed voor 38 procent van de totale autoverkopen, ondanks dat de meeste subsidies zijn afgeschaft. Men verwacht dat dit binnen de twee jaar zal stijgen naar 60 procent, schrijft The Telegraph. De Aziatische ambities op vlak van EV’s voorspellen weinig goeds voor het OPEC-kartel.
De details. Saoedi-Arabië haalde de voorbije weken het nieuws door unilateraal productieverminderingen aan te kondigen.
- Maar de vooruitzichten op vlak van olieverbruik zijn niet goed. Volgens het International Energy Agency (IEA) zal de wereldwijde olievraag zijn hoogtepunt bereiken in 2028 met 105.5 miljoen vaten per dag. Daarna gaat het olieverbruik bergafwaarts.
- De Saoedi’s counteren die voorspelling door de olieprijs te maximaliseren vooraleer de vraag permanent afneemt.
- De strategie om de olieproductie te verminderen kan leiden tot het verlies van marktaandeel aan rivalen, zoals de VS, waar de olieproductie net toeneemt.
Azië en vooral China maken reuzensprongen op vlak van EV’s
Zoom in. Maar volgens de conservatieve krant zijn het de reuzensprongen die Azië en in het bijzonder China op vlak van elektrificatie maken die Riyadh zorgen baren.
- Pogingen om olieprijzen hoog te houden kunnen contraproductief zijn, omdat dit de adoptie van alternatieven zoals EV’s kan versnellen.
- Ook worden benzine- en dieselwagens steeds performanter, wat het olieverbruik negatief beïnvloedt.
- De wereldwijde shift naar EV’s en het verminderde gebruik van olie kunnen de geopolitieke dynamiek en machtsevenwichten veranderen. Een trend die in Azië al duidelijk zichtbaar wordt, onder andere in Vietnam.
- Maar vooral de cijfers die vanuit China komen zijn hallucinant:
- Volgens China’s Chebai denktank zal de consensus zijn dat EV verkopen tot 17 miljoen zullen stijgen of 60 procent van de totale Chinese markt tegen 2025. Tegen 2030 zou dit verder oplopen tot 90 procent, aangenomen dat het elektriciteitsnet dit kan bijbenen.
- Li Xiang, de oprichter van de bloeiende Chinese autofabrikant Li Auto, denkt dat EV-verkopen al in 2025 de 80 procent zullen halen.
- Concurrerend bedrijf BYD verkoopt meer dan 50,000 EV’s per week, inclusief hun basismodel Seagull, dat voor omgerekend minder dan 10.000 euro op de binnenlandse markt verkocht wordt.
OPEC sneller dan verwacht buitenspel?
Zoom out. De Saoedische logica wordt ingehaald door het adembenemende tempo van de globale elektrificatie. De afname van olie in auto- en busvervoer zou zich wel eens sneller kunnen manifesteren dan de wereld zich had voorgesteld. OPEC zoals we het kennen, staat mogelijk aan de vooravond van een neerwaartse spiraal, besluit de krant.
(nd)