Het is vanmorgen toch even in de ogen krabben, in de Wetstraat. Want uit opzoekwerk van La Libre blijkt dat de ministeriële chauffeur van Georges Gilkinet, de vicepremier van Ecolo, doodleuk op de payroll staat van de NMBS.
De essentie: De man wordt dus betaald door het overheidsbedrijf dat de spoorwegen moet uitbaten.
- Een manier voor Gilkinet zijn kabinet om de kosten te drukken, maar wel een heel pijnlijk voorbeeld van hoe de belangen door elkaar lopen, en een personentransport van een minister dan uiteindelijk in de kosten van het spoorbedrijf terecht komt.
- Bij Gilkinet zijn er immers in totaal vijf mensen gedetacheerd vanuit de NMBS, de nationale spoorwegmaatschappij. De Ecolo-vicepremier heeft dan ook een kabinet van 66 medewerkers, waarvan dus vijf niet op zijn payroll moeten.
- Gilkinet wijst meteen naar zijn voorganger, MR-minister François Bellot, die het vijftal aanwierf, en die hij dus gewoon behouden heeft. “We hebben de ex-chauffeur van Bellot behouden, die de spoorwegen door en door kent. Hij maakt deel uit van het team van het kabinet op basis van de beslissing van de Raad van Bestuur van HR Rail over de detachering van 5 personeelsleden bij de minister van Mobiliteit”, zo laat een woordvoerder van Gilkinet weten. Letterlijk een ‘specialist mobiliteit’ dus.
- Zo blijft de detacheringssneeuwbal wel rollen voor de groenen. Gisteren al moest het kabinet van Gilkinet duidelijk maken dat waarom het een kabinetard tewerkstelt die op de payroll staat van Skeyes, terwijl die daar ook betrokken is bij alle luchtvaartdossiers. Dat overheidsbedrijf is bevoegd voor de luchtverkeersleiding in België.
- In La Libre legt Bellot overigens wel zelf uit waarom hij de chauffeur deze functie aanbood: “Ze woonde in mijn gemeente, wat het makkelijk maakte. Daarnaast werkte ze voor Securail. Ik herinner u eraan dat we ons toen in de periode na de aanslagen in Brussel bevonden en dat bepaalde ministers ook werden bedreigd”, zo liet hij verstaan. Gilkinet vond het blijkbaar allemaal prima en liet het doorlopen.