De leerling wordt de meester: Disney is nu de start-up en Netflix de oude rot

Terwijl Disney al zijn geld opzij moet zetten om te investeren in eigen content voor Disney+, is Netflix erbovenop gekomen en kan het op eigen benen voort. Na 10 jaar zijn de rollen omgedraaid.

Het is voor het eerst dat Netflix woensdag kon aankondigen dat er genoeg geld in de kas zit om een tijd zelf voort te doen. Het bedrijf betaalt in februari zijn laatste obligatie uit en vanaf dan hoeft het geen leningen meer aan te gaan. De voorbije tien jaar maakte Netflix 15 miljard dollar aan schulden, maar die tijden zijn dus voorbij.

De investeringen in eigen series en films hebben geloond en zeker tijdens de vele lockdowns het afgelopen jaar heeft dat de cijfers spectaculair omhoog geduwd. Netflix heeft nu 200 miljoen betalende abonnees.

‘Disney, doe zoals Netflix’

Helemaal anders vergaat het Disney. Het 98 jaar oude conglomeraat gooide in november zijn hele strategie om en focust sindsdien vooral op streaming. Nadat de lancering van Disney+ een groot succes was gebleken, was dat de te volgen strategie volgens CEO Bob Chapek.

Maar dat is natuurlijk niet gratis. Disney besliste eind vorig jaar om zijn dividend tijdelijk te schrappen en de activistische investeerder Dan Loeb vroeg al om dat voor langere tijd vol te houden. Hij wil dat Disney die 3 miljard dollar per jaar gebruikt om te investeren in Disney+ en stelt daarbij het traject van Netflix, dat van een bedrijf van 11 miljard dollar groeide naar een gigant van 220 miljard, als voorbeeld.

‘Door die paar dollar per aandeel opzij te zetten kan Disney zijn budget voor eigen content meer dan verdubbelen’, klonk het toen. ‘De mogelijkheden die daaruit voortvloeien om het aantal abonnees op te drijven, het vertrek van kijkers terug te dringen en de prijs te verhogen creëren op korte termijn tientallen miljarden aan waarde voor de aandeelhouders en honderden miljarden als het platform uitbreidt.’

De gevestigde waarde en de relschopper

Disney+, dat sinds zijn ontstaan een jaar geleden al 86,6 miljoen abonnees kon overtuigen, investeert via de filmstudio al wel in eigen content, maar dat kan nog beter, vindt Loeb. De komende jaren plant Disney duizenden films en series van franchises als Star Wars, Marvel en Pixar uit te brengen op zijn streamingdienst. Tegen 2024 verwacht het bedrijf 260 miljoen comakijkers te strikken.

Zelfs Netflix-CEO Reed Hastings gaf woensdag toe dat Disney goed bezig is. ‘Het is super indrukwekkend wat Disney gedaan heeft’, zei hij in een conference call. ‘Het is ongelooflijk knap werk van de gevestigde waarde om het op te nemen tegen de relschopper en zijn hele werkwijze om te gooien. Het bewijst dat mensen bereid zijn om te betalen voor goede verhalen. En Disney heeft goede verhalen.’

Het klinkt logisch dat Hastings naar Disney verwijst als de gevestigde waarde, maar beleggers denken daar anders over. Netflix steeg sinds januari vorig jaar al 50 procent, Disney moest het stellen met een groei van 20 procent op de beurs. Het is duidelijk tijd geworden voor Disney om in te halen.

Start-up

Goed nieuws echter voor de entertainmentgigant. Woensdag opende zijn aandeel 1,6 procent hoger, terwijl het aandeel van Netflix er 12,2 procent bij deed. Als zoiets gebeurt op een dag dat Netflix met knalcijfers komt, wil dat zeggen dat beleggers ook een plek zien voor Disney in de streamingmarkt.

Alleen zal die laatste nog heel wat te leren hebben van de meester-streamer. Het honderdjarige Disney is nu de start-up in een nieuwe sector.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.