De kwaliteit van Chinese auto’s: “Westerse autoproducent wordt geconfronteerd met iets dat hij niet begrijpt”

De kwaliteit van Chinese auto’s: “Westerse autoproducent wordt geconfronteerd met iets dat hij niet begrijpt”
BYD – foto Qilai Shen/Bloomberg via Getty Images

In het eerste kwartaal van 2023 werd China wereldleider nadat het Japan had ingehaald als grootste exporteur van auto’s. Maar wat de westerse concurrenten van China echt heeft verbaasd, zijn niet alleen de verkoopcijfers. Wel de indrukwekkende kwaliteit van de Chinese auto’s. 

Waarom is dit belangrijk?

Dat China nu de grootste exporteur van auto's is, heeft niet enkel brede implicaties economisch vlak; ook de kwaliteit van de Chinese auto’s is van die aard dat Europese constructeurs hopeloos achterop lijken geraakt.

In het nieuws. In de Wall Street Journal schrijft journalist Greg Ip “dat elektrisch aangedreven auto’s van Chinese makelij geduchte concurrenten zijn geworden voor hun westerse tegenhangers”.

Zoom in. De opkomst van China als succesvolle auto-exporteur is van een gans andere aard dan bijvoorbeeld de groei van de Koreaanse auto-industrie sinds de jaren ’90. 

  • […] De overgang van brandstofgedreven naar elektrische auto’s markeert een fundamentele verandering in het karakter van het product.
    • Een elektrische BMW blijft nog steeds een BMW, met zijn logge en overdreven gecompliceerde menusysteem. Daarentegen is een Tesla in wezen een digitaal apparaat. Je zou het kunnen zien als een iPad waar een auto omheen is gebouwd.

Ip: “Fabrikanten van benzineauto’s zijn gericht op het product, terwijl fabrikanten van elektrische voertuigen, net als technologiebedrijven, zich richten op de gebruiker.” 

  • Het zijn feitelijk technologiebedrijven, terwijl onze eigen bedrijven zich voornamelijk richten op auto’s.
  • Chinese elektrische voertuigen zijn uitgerust met geavanceerde entertainmentsystemen, zelfs voorzien van microfoons voor karaoke, en meerdere schermen. Ze vormen het meest geavanceerde digitale apparaat met wielen. 

Zoom out. Onderstaande tabel van EV Volumes geeft duidelijk de opkomst van Chinese merken weer.

  • Europese autofabrikanten zijn helaas hopeloos achteropgeraakt op het gebied van digitale consumentenproducten. Ze worden geconfronteerd met iets wat ze simpelweg niet begrijpen”, schrijft EuroIntelligence.
  • Europa zal zeer waarschijnlijk proberen zijn binnenlandse autofabrikanten te beschermen door invoerrechten te heffen. Dat kan hier werken, maar verandert volgens Ip niets in het zuiden van de wereld. Daar zal men nog steeds graag handel drijven met China en profiteren van goedkope auto’s
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.