De keuze is aan de Parijzenaars: wel of geen elektrische steps in de binnenstad?

Zondag trekken de inwoners van de Franse hoofdstad Parijs naar de stembus. Met een volksreferendum wil de stad het volk laten kiezen of elektrische steps al dan niet verboden moeten worden.

Waarom is dit belangrijk?

Sinds 2018 biedt Parijs verhuur van e-steps aan. Het concept staat of valt bij self-service. Met behulp van een app kan een gebruiker een step op straat ontgrendelen, ermee rondrijden en terug achterlaten. Dit laatste zorgt voor heel wat problemen: in de volledige stad (maar ook in andere steden zoals Brussel) liggen de steps verspreid over straten en trottoirs. Daarnaast zijn de steps gevaarlijk voor gebruikers en voetgangers.

De situatie: Parijs wil af van de e-steps. Die zorgen voor teveel overlast en problemen, zo oordeelt het stadsbestuur. Het debat is echter hevig gepolariseerd.

  • “Ze zijn eerlijk gezegd niet echt ecologisch – ze raken beschadigd en worden overal achtergelaten, gelijk waar. We kunnen ze niet inperken in publieke ruimtes en ze vormen gevaren voor de verkeersveiligheid, vooral voor ouderen en mindervaliden”, zo vertelde de Parijse burgemeester Anne Hidalgo al in januari op de nationale omroep France 2.
  • Toen deelsteps in 2018 werden geïntroduceerd, leek Parijs wel het Wilde Westen, waar weinig regels golden voor de voertuigen. Ondertussen liggen die al wat meer aan banden: slechts drie bedrijven mogen deelsteps aanbieden: Lime, Dott en Tier. Het aantal steps werd al teruggedrongen, van meer dan 20.000 naar 15.000 exemplaren. Het stadsbestuur voerde ook snelheidslimieten, boetes voor wie de steps niet naar behoren gebruikt en aparte parkeerzones in. Maar zonder al te veel baat: het aantal ongevallen met e-steps stijgt jaar na jaar.
  • De burgemeester wordt in haar aanpak geruggesteund door de cijfers: in 2022 alleen raakten 500 mensen in Parijs gewond door aanrijdingen of ongevallen met ‘voertuigen voor micro-mobiliteit’. Eén op de vijf ongevallen in Parijs gebeurt met steps met meer dan één gebruiker. In 2020 vielen in de stad zeven doden bij dergelijke ongevallen; in 2021 al 22 en in 2022 27 doden.

De oplossing: Hidalgo wou een referendum, waarbij de Parijzenaars zelf beslissen over de toekomst van e-steps in hun stad. Dat komt er zondag.

  • De burgemeester van de Franse hoofdstad gaf aan zich te schikken naar de uitkomst van het referendum. Men verwacht wel dat het verbod er door komt: vooral oudere Parijzenaars zullen naar de stembus trekken. De fabrikanten proberen dan weer jongeren te lokken om te gaan stemmen.
  • Lime organiseerde zo een actie voor gebruikers: als ze zich zouden registreren voor het referendum (en dus zouden stemmen tegen het verbod), kregen ze een gratis rit van 10 minuten met een Lime-step. David Baillard, schepen voor transport en publieke ruimten in Parijs , was furieus op Twitter: “Campagne voeren om scooters in Parijs te houden is het spel. Maar aanbieden om kiezers te kopen is eerlijk gezegd niet mooi, Lime”, zo schreef de politicus.
  • Het verbod is in sé niet zo controversieel: het Spaanse Barcelona besliste al om een dergelijk verbod in te voeren, en ook in de Brusselse gemeente Ukkel zijn deelsteps niet langer welkom. In het Brussels Gewest is het ook verboden om passagiers te vervoeren.
Meer