De Kamer geeft groen licht voor de pakjeswet van minister van Post Petra De Sutter (Groen)

De Kamer geeft groen licht voor de pakjeswet van minister van Post Petra De Sutter (Groen)
Petra De Sutter (Groen) – JAMES ARTHUR GEKIERE/Belga/AFP via Getty Images

De pakjeswet van minister van Post Petra De Sutter (Groen) werd goedgekeurd in de Kamer. De wet moet de sociale wantoestanden bij de pakjeskoeriers tegengaan.

  • De pakjeswet komt er na de sociale en fiscale fraude die een tweetal jaar geleden bij sommige pakjesbedrijven vastgesteld werd. De plenaire Kamer keurde de wet donderdag zoals verwacht goed. De nieuwe regels (onder meer over minimumvergoedingen en een recht op rust) treden wellicht in de loop van 2024 in werking. De pakjeswet legt de betrokken bedrijven ook rapportageverplichtingen op die sociale of fiscale fraude zoals zwartwerk moeten verhinderen.
  • Koeriers zullen maximaal 9 uur per dag en 56 uur per week pakjes bezorgen. Hoogstens twee keer per week is een uitzonderlijke shift van 10 uur toegestaan.
  • “Dit is ongezien in Europa”, klopt De Sutter zichzelf over haar wet op de borst. “Geen doodvermoeide bezorgers meer achter het stuur. Iedere pakjesbezorger krijgt hierdoor een eerlijke vergoeding en bedrijven zullen transparant moeten werken. Grote bedrijven zullen in de toekomst verantwoordelijk gehouden kunnen worden, als er bij onderaannemers wantoestanden worden vastgesteld. Ze riskeren dan een boete tot vijf procent van hun omzet. 
  • Volgens critici creëert de pakjeswet een ongelijk speelveld. De nieuwe regels zouden vooral bedrijven als GLS, PostNL en DPD op kosten jagen, waardoor marktleider Bpost (50 tot 60 procent van de pakjesmarkt) nog meer macht krijgt. En laat Bpost nu een bedrijf zijn waar de overheid ruim de helft van de aandelen in handen heeft en De Sutter als bevoegde minister heeft.
  • “U gaat niet alleen de rotte appels aanpakken, maar meteen het hele bos rooien. En de lachende derde is Bpost”, zo sprak kamerlid Michael Freilich (N-VA) de minister toe. Kamerlid Eva Platteau (Groen) verweet Freilich dan weer voor de pakjesbedrijven te rijden.
  • De kritiek komt echter ook van een neutrale instantie. De federale toezichthouder BIPT waarschuwde recentelijk in een spontaan advies voor de nefaste economische neveneffecten van de pakjeswet.
  • Opvallend ook: minstens één van de twee veelbesproken kabinetards die door Bpost gedetacheerd werden naar het kabinet van De Sutter, werkte mee aan het opstellen van de nieuwe pakjeswet. Concurrenten van Bpost wisten bij hun contacten met het kabinet niet dat ze in sommige gevallen met een Bpost-werknemer aan het praten waren. De heisa errond dwong het kabinet-De Sutter om de loonlast van het duo op zich te nemen, al blijven ze wel officieel nog steeds (gedetacheerde) werknemers van Bpost.
  • Uit het donderdag gepubliceerde kwartaalrapport van Bpost blijkt dat de pakjes de enige categorie is die in België een volumestijging laat zien. De volumes van brievenpost, reclame en krantenbedeling gaan daarentegen flink achteruit.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.