Dé hinderpaal voor de zelfrijdende auto: we willen controle niet afstaan

De meeste chauffeurs staan ​​open voor het gebruik van autonome voertuigen, op voorwaarde dat ze op elk ogenblik opnieuw zelf de controle kunnen overnemen. Dat is de conclusie van een studie van de Duits autofabrikant Audi en het onderzoeksbureau Ipsos, gebaseerd op een enquête bij 21.000 consumenten in negen landen.

‘Autonome wagens hebben het potentieel om de menselijke mobiliteit gevoelig te verbeteren,’ zegt Thomas Müller, hoofd van de divisie zelfrijdende wagens bij Audi. ‘Om een definitieve doorbraak van de technologie te garanderen, moet echter ook het publiek van de voordelen worden overtuigd.’

Argwaan

Uit het onderzoek bleek dat negen op de tien respondenten al over zelfrijdende auto’s heeft gehoord. Minder dan een kwart pretendeert echter over de technologie bijzonder goed te zijn geïnformeerd. Daarnaast stelden de onderzoekers vast dat 82 procent van de respondenten een interesse in autonome voertuigen heeft. Een betere toegang tot mobiliteit bleek het meest geciteerde voordeel van autonome wagens (76 procent), gevolgd door gebruiksgemak (72 procent). Andere voordelen zijn veiligheid, duurzaamheid, status en rijplezier.

Een kruispunt in de Chinese hoofdstad Peking – EPA

Anderzijds erkende 41 procent van de ondervraagden argwaan tegenover te koesteren tegenover de technologie. Daarbij was het verlies over de controle van het voertuig de belangrijkste bekommernis (70 procent), gevolgd door technische problemen (66 procent) en twijfels over het wettelijke kader rond de technologie van zelfrijdende wagens (65 procent). Daarnaast toonde 60 procent ook bedenkingen bij de ethiek en gegevensbeveiliging van autonome voertuigen. Tenslotte beklemtoonde 36 procent te vrezen dat dergelijke voertuigen het rijplezier zouden verminderen.

Grootste interesse in Azië

De onderzoekers stelden tevens vast dat 55 procent van de respondenten al over ongevallen met zelfrijdende voertuigen heeft gehoord. Daarbij gaf echter tweederde aan dat deze incidenten zijn mening over de technologie niet hebben veranderd. ‘Dat is een veelbelovend perspectief voor de fabrikanten van zelfrijdende auto’s,’ zeggen waarnemers.

De studie toonde ook aan dat welgestelde, goed opgeleide en jongere consumenten zich het meest enthousiast tonen over de nieuwe technologie. Geografisch gezien blijken vooral China en Zuid-Korea de grootste interesse te koesteren. In Duitsland, Frankrijk, de Verenigde Staten, Japan en Groot-Brittannië is daarentegen een grotere voorzichtigheid merkbaar.

Meer