Key takeaways
- Jongeren brengen wereldwijd gemiddeld meer dan 7 uur per dag door met verschillende digitale apparaten.
- Het invoeren van smartphoneverboden op scholen kan afleidingen en incidenten gerelateerd aan het gebruik van mobiele telefoons verminderen.
- Ouders, deskundigen en instellingen moeten samenwerken om de verslavende aard van bepaalde algoritmen die door digitale platforms worden gebruikt, aan te pakken.
Het buitensporig gebruik van schermen door jongeren is een groeiende zorg in heel Europa, wat aanleiding geeft tot discussies over de juiste voorzorgsmaatregelen. Uit onderzoek blijkt dat jongeren wereldwijd gemiddeld meer dan 7 uur per dag bezig zijn met verschillende digitale apparaten. Deze uitgebreide schermtijd kan schadelijke effecten hebben op de ontwikkeling van de hersenen bij kinderen jonger dan drie jaar en kan zelfs het risico op suïcidaal gedrag bij oudere kinderen verhogen.
Overheidsvoorschriften en schoolinitiatieven
Als reactie op deze bezorgdheid heeft de Europese Unie de Digital Services Act geïmplementeerd, een reeks regels die tot doel hebben een veiligere online omgeving te creëren voor alle gebruikers, inclusief minderjarigen. Verschillende EU-landen, waaronder Frankrijk, hebben stappen ondernomen om de schermtijd op scholen te beperken door smartphoneverboden in te voeren. Hoewel deze maatregelen niet altijd strikt gehandhaafd worden, zijn ze bedoeld om vroegtijdige verslaving tegen te gaan en gezondere gewoonten te bevorderen.
Invloed op scholen en gezinnen
Scholen zoals de Marcel Pagnol openbare school in Frankrijk hebben positieve resultaten gezien van hun “digitale pauze”-initiatief, waarbij smartphones van jongere leerlingen tijdens schooltijd in beslag worden genomen. Deze aanpak heeft naar verluidt geleid tot minder afleiding en incidenten gerelateerd aan het gebruik van mobiele telefoons. Leerkrachten hebben ook een daling van het aantal gevallen van cyberpesten geconstateerd sinds de invoering van deze digitale pauzes.
Aanbevelingen van deskundigen
Ouders in heel Europa zijn ook actief betrokken bij de aanpak van schermverslaving. Steungroepen en online forums bieden platforms voor het delen van ervaringen en strategieën voor het omgaan met schermtijd. Er is bezorgdheid geuit over de verslavende aard van bepaalde algoritmen die door digitale platforms worden gebruikt, waardoor er stemmen opgaan voor strengere regelgeving.
Deskundigen pleiten voor een veelzijdige aanpak om dit probleem aan te pakken, met samenwerking tussen instellingen, scholen, gezinnen en techbedrijven. De uiteindelijke vraag blijft of webgiganten het welzijn van jonge gebruikers voorrang zullen geven boven hun eigen winstmarges.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!