De eerste zelfrijdende auto van Cruise: geen stuur en geen pedalen

Geen stuur, geen pedalen: de zelfrijdende auto van Cruise brengt het concept autonoom naar een heel nieuw niveau.

Voor een origineel design moet je bij Cruise zijn. Die stellen een eerste ‘autonome taxi’ voor en die krijgt de gouden medaille voor ‘bijzondere look’.

Volgens Cruise is er één belangrijk element aan de autonome wagen, namelijk dat het geen wagen is. Bij Cruise noemen ze de taxi ‘het eigendom’, maar u mag ook de officiële merknaam gebruiken: ‘Origin’.

Futuristisch

Aan de binnenkant staan twee bankjes die treinsgewijs naar elkaar gericht zijn. Een stel schermen aan elke zijkant en dat is het zowat. Minimalistisch, futuristisch en volgens de wensen van technisch directeur Kyle Vogt.

‘De meeste wagens zijn ontwikkeld om vooraan nog een soort motorbak te hebben en aan de achterkant nog wat ruimte in de koffer’, zegt hij over het ontwerp. ‘Maar als je dat allemaal niet nodig hebt, dan kan je enorme ruimte creëren zonder meer plaats in te nemen op de weg.’

Het gekste is natuurlijk niet het design van de Cruise Origin, maar het feit dat het voertuig geen pedalen en zelfs geen stuur heeft. Dat stuurloze concept zagen we ook al op CES, maar ook bij Cruise zien ze weinig nut voor een stuur.

Zeer praktisch is het nog niet, dat is zeker. Een wagen waarvan u de controle niet kan overnemen als het algoritme verkeerd gaat? Daar staat momenteel niemand voor te springen. Maar daar is Vogt zich van bewust.

Technologie nog niet af

‘De technologie is nog nergens gepubliceerd en we zijn er ons van bewust dat die nog niet af is’, zegt de topman van Cruise. ‘We weten dat deze technologie nog niet even betrouwbaar is als een mens en dat die nog niet klaar is. Maar we komen al dichter.’

De ambitie van Vogt strekt duidelijk ver. ‘Voor de wagen in productie gaat, moeten we software hebben die ons toelaat om hem te besturen op een bovenmenselijk niveau en dus beter dan de gemiddelde bestuurder’, klinkt het. ‘En we zullen daarvoor wetenschappelijk bewijs voorleggen, voor we iemand in een auto steken zonder dat er een chauffeur aanwezig is.’

Prijskaartje

De productieprijs van een Cruise Origin ligt ook behoorlijk hoog. Momenteel schatten ze experts in dat het beestje tussen de 300.000 en de 400.000 dollar gaat kosten. Dat hoge prijskaartje zit ‘m vooral in de software-ontwikkeling en de bijbehorende sensoren.

Cruise is een samenwerking van General Motors, dat tweederde van het bedrijf in handen heeft. De rest wordt gecontroleerd door die andere mastodont: Honda. In oktober van 2018 investeerden de Japanners 2,75 miljard dollar, gespreid over 12 jaar, welteverstaan. Op dat moment besliste GM dat het tijd was voor een autonome wagen ‘op maat’. Dat is de Cruise alleszins, of u hem aantrekkelijk vindt, is een andere vraag.

Meer