De eerste F-35 moet nog geleverd worden, een werkgroep binnen Defensie gaat al rond tafel om de opvolger te helpen vormgeven. En dat gaat geld kosten

De eerste F-35 moet nog geleverd worden, een werkgroep binnen Defensie gaat al rond tafel om de opvolger te helpen vormgeven. En dat gaat geld kosten
Minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) – Een FCAS-model – Laurie Dieffembacq/Belga Mag/AFP & Ludovic Marin/AFP via Getty Images

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over Defensie, spionage of de oorlog in Oekraïne? Defensiejournalist Kasper Goossens stuurt ze wekelijks recht naar jouw mailbox. Interesse? Schrijf je via deze link in!

België loenst al langer richting Frankrijk, om te kunnen aansluiten bij het FCAS-project. Dit moet hét gevechtsvliegtuig van de toekomst worden, en kan een opvolger zijn voor de F-35.

In het nieuws: De eerste F-35 moet nog toekomen, of er wordt al gekeken naar de opvolger.

  • Lockheed Martin werkt momenteel, in de fabriek in het Texaanse Fort Worth, aan de eerste F-35-gevechtsvliegtuigen voor de Belgische luchtcomponent. De eerste toestellen moeten nog dit jaar worden afgeleverd, maar blijven wel geparkeerd in de VS: Belgische piloten krijgen daar hun opleiding, tegen 2025 worden ze naar de luchtmachtbasis van Florennes getransfereerd.
  • Nog voor het eerste vliegtuig van de band rolt, wordt al gekeken naar een opvolger. En dat is opvallend, gezien de terughoudendheid waarmee destijds het dossier van de F-35 liep, zeker langs links. Minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) lijkt daarbij deze keer echter haar ogen te hebben gericht richting Frankrijk. Dat werkt samen met met Spanje en Duitsland aan de ontwikkeling van het Future Combat Air System, ook wel FCAS genoemd. “Er is een sterke wil vanuit de politiek om mee te doen met het SCAF-programma”, zo verklaarde stafchef Michel Hofman al eind januari. Ook de Britten werken, samen met Italië en Japan, aan een eigen toestel, Tempest gedoopt.

De essentie: Nu blijkt dat Dedonder meer wil dan enkel het aankopen van de vliegtuigen:

  • Het Koninklijk Hoger Instituut voor Defensie start met een werkgroep, “Next Generation Combat Aircraft Technologies” gedoopt, waarbij belangrijke spelers uit de Belgische defensie-industrie worden gebracht. Tegen juni moet de werkgroep met adviezen komen, over de mogelijkheden om in te stappen in de ontwikkeling van de toestellen.
  • De werkgroep kadert in het DIRS, de strategie die het onderzoek- en ontwikkelingsluik binnen Defensie moet vormgeven. Voor die DIRS werd maar liefst 1,8 miljoen euro uit het spaarpotje van Defensie voorzien; een aanzienlijk bedrag dat volgens critici beter gebruikt had kunnen worden om de actuele capaciteiten van de strijdkrachten uit te bouwen.
  • Tegelijk lijkt het ook voorbarig om nu al te gaan kijken naar een opvolger van de F-35: de toestellen werden ontworpen om 8.000 uren te kunnen vliegen; het Belgische leger mikt op een jaarlijks 240 tot 270 uur vliegtijd per toestel: de eerste F-35’s, die nog dit jaar in gebruik worden genomen, zouden dus tot 2056 in dienst kunnen blijven. Maar de PS-minister wil de boot met de Fransen duidelijk niet missen, ook al zal dat een pak geld kosten.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.