De Houthi-rebellen, gesteund door Iran, blijven de scheepvaart in de Rode Zee ontwrichten. De tarieven voor containertransport stijgen.
Crisis in Rode Zee escaleert: impact op inflatie wordt breed onderschat
Waarom is dit belangrijk?
Wat er momenteel in de Rode Zee gebeurt, wordt grotendeels onderschat. Schepen moeten via het zuiden van Afrika varen om het Suezkanaal te vermijden, wat leidt tot prijsstijgingen in het vrachtvervoer. Dit is een situatie die we herkennen uit 2021-2022 met storingen in de toeleveringsketens. Dat maakte dat de inflatie begon door te sijpelen naar onze regio's. Het probleem is dat centrale banken geen invloed hebben op dit soort conflicten.In het nieuws: schepen die de Straat van Bab al-Mandeb doorkruisen in de Rode Zee blijven het doelwit van drone-aanvallen door de Houthi-rebellen.
- Officieel richten deze aanvallen zich alleen op schepen die een link hebben met Israël, zo legden de Jemenitische rebellen uit. Maar in de praktijk wil geen enkele rederij het risico lopen op een drone-aanval of het doelwit te worden van een raid.
- De Deense gigant Maersk kondigde gisteren aan dat het zijn doorgang door de Rode Zee en de Golf van Aden blijft opschorten.
- Afgelopen zondag meldde het containerschip “Hangzhou” van Maersk dat het door een raket geraakt was tijdens zijn doortocht door de Straat van Bab al-Mandeb en vervolgens was aangevallen door vier schepen met Houthi-rebellen die aan boord probeerden te komen. Aan de andere kant meldde het Amerikaanse leger dat het drie rebellenboten had laten zinken.
- In dit conflict in de Rode Zee hangt er veel af van de oorlog die Israël voert in Gaza. Met de eliminatie van de nummer 2 van Hamas in Libanon tijdens een aanval in de zuidelijke buitenwijken van Beiroet, is het risico op escalatie in de regio reëel, met Hezbollah en breder gezien Iran. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Anthony Blinken is naar Israël gestuurd om de gemoederen te proberen bedaren.
Alle zeevaartverkeer wordt beïnvloed
Ingezoomd: de kosten van containertransport zijn al gestegen.
- Om de aanvallen van de Houthi-rebellen te vermijden, hebben vervoerders al meer dan 200 miljard dollar aan handel omgeleid in de afgelopen weken.
- Het Suezkanaal, waar ongeveer 25 à 30 procent van de wereldhandel per schip passeert, is niet langer de favoriete route. Vrachtschepen varen via Kaap de Goede Hoop, aan de zuidpunt van Afrika.
- Natuurlijk schieten daardoor de prijzen van containertransport omhoog:
- De vrachttarieven van Azië naar Noord-Europa zijn deze week meer dan verdubbeld tot meer dan 4.000 dollar per container, meldt CNBC.
- De prijzen op de route Azië-Middellandse Zee zijn gestegen tot 5.175 dollar per container, en sommige rederijen bieden al tarieven aan van 6.000 dollar per container.
- Als gevolg hiervan worden zelfs de tarieven tussen Azië en Noord-Amerika beïnvloed. Naar de oostkust zijn de tarieven met 55 procent gestegen tot 3.900 dollar. Zelfs de prijzen naar de westkust zijn met 63 procent gestegen, tot 2.700 dollar.
- Iedereen heeft lessen getrokken uit de supply chain-crisis na COVID. De sector reageert dus zeer snel.
- Om het nog erger te maken, heeft het Panamakanaal, cruciaal voor 270 miljard dollar aan wereldhandel, te maken met een daling van het waterpeil dat de scheepvaart beperkt.
Joe Biden heeft de sleutel in handen
Uitgezoomd: slecht nieuws voor de inflatie.
- Stijgende vrachttarieven hebben een directe invloed op de inflatie. En dat is slecht nieuws voor de strategieën van centrale banken.
- Hun beleid is volledig ineffectief tegen een dergelijk conflict. Deze inflatie vergroot echter het risico op een recessie in de Verenigde Staten en Europa.
- Aanhoudende inflatie zou de kans op renteverlagingen door centrale banken zeker reduceren. Dit zou de kans op een zachte landing beperken.
- De sleutel voor dit conflict ligt in handen van één man: Joe Biden, die met zijn herverkiezing in november van dit jaar speelt. Hij kan zich geen heropleving van de inflatie veroorloven. (cv/ ddw)