Vorige week kondigde de Midas van de sociale media Mark Zuckerberg aan dat hij zijn bedrijf Facebook herdoopt naar Meta, omdat hij het ‘oude ’internet ziet migreren naar een ‘nieuwe’ virtuele wereld waar zijn bedrijf ook de plak zal zwaaien. Voor wie nog gelooft in de wereld van vroeger zal het een ruw ontwaken zijn. Voor anderen opent zich dan weer een nieuw paradijs. Gelukkig is er nog altijd humor als ultiem tegengif met dank aan het IJslandse Bureau voor Toerisme.
Mark Zuckerberg decreteerde vorige week dat we binnenkort best heel wat tijd spenderen in zijn metaverse, een virtuele wereld, alsof de reële wereld al niet complex genoeg is.
Oude koek in een nieuwe verpakking
Echt nieuw is dit idee niet. In 2003 werd Second Life geïntroduceerd, een virtuele wereld 1.0 waarin we konden rondwandelen, huizen en kleren kopen, kortom een tweede leven leiden.
Nog altijd zijn er – volgens de CEO Ebbe Altberg van Linden Lab die deze wereld vermarkt – bijna één miljoen leden actief op het platform. Niet slecht, maar helemaal niet wat onze vriend uit Silicon Valley in zijn gedachten heeft. En hij heeft alvast de wind mee.
Timing is alles
Voordat Apple de gsm-wereld stormenderhand overnam, was er een zeer succesvolle, maar weliswaar kleine, firma Blackberry die voor haar ‘community’ uitstekende mobiele diensten verzorgde. Alleen waren ze te vroeg – ze lanceerden in 1999 – en konden finaal niet op tegen het marketinggenie van Steve Jobs die in 2007 met zijn iPhone op de proppen kwam. Blackberry kon terug naar af. Het was het zoveelste bewijs dat de juiste timing essentieel is bij de lancering van een nieuw product of nog meer bij een nieuwe productcategorie.
De wereld lijkt sinds corona meer dan ooit klaar om zich nog verder te onderdompelen in de digitale wereld. Het zou dan ook wel eens kunnen dat het tijdperk van virtuele werelden aangebroken is.
Samen met geld en een groot klantenbestand
Er is bovendien een groot verschil tussen Linden Lab en het bedrijf van Zuckerberg. Deze laatste bulkt van het geld. Meta had op 30 september 2021 ruim 58 miljard dollar op zijn rekening staan. Zuckerberg zelf is volgens Forbes de acht rijkste burger van de planeet met iets meer dan 130 miljard aan bezittingen.
Alsof dat nog niet genoeg is, heeft hij een ongelooflijk grote ‘installed base’, de natte droom van elke marketeer. De ‘Installed base’ is het aantal klanten dat nu al van je diensten gebruik maakt. In november 2021 waren 2.760.000.000 wereldburgers klant bij Meta via apps zoals Facebook, Instagram en Whatsapp., met voorsprong de grootste database in de hele wereld. Deze surfers gebruiken één van zijn producten minimum 1 keer per dag, van loyauteit gesproken. Wie daar een idee op loslaat, kan wel iets neerzetten.
The Good….
Elke technologie is waarde neutraal, zelfs wapens, want deze laatste kan je voor een goed doel of een slecht doel inzetten – wie is ertegen dat we ons land zouden verdedigen tegen Wit-Rusland? De virtuele realiteit kan bijvoorbeeld voor mensen met een depressie helpen wat alvast toe te juichen is.
En heel wat ecologen zullen zeker meegaan in de gedachte van onze profeet dat we beter allemaal thuisblijven en wat tijd doorbrengen in de virtuele Amazone. Opdat we geen CO2 uitstoten met al onze vliegtuigreizen naar het echte, steeds krimpende Amazonewoud.
The Bad……
De realiteit is echter dat, als er veel geld mee gemoeid is, de krachten van het ruwe kapitalisme de kop opsteken. Het businessmodel is immers duidelijk. Bedrijven zullen populaire virtuele werelden sponsoren, je zal shoppen in shopping malls waartegenover het Wijnegem of Woluwe Shopping Center zullen verbleken. Zuckerberg zal er alles aan doen opdat je hier zoveel mogelijk tijd spendeert en zoveel mogelijk van zijn brillen koopt.
…And the Difficult
We zullen nog minder tijd in de reële wereld spenderen. – al blijft een minimumtijd nodig, want we moeten nog eten en drinken. Voor alle andere bezigheden zullen we in naar die droomwereld ontsnappen, zoals we nu ook verloren lopen op het internet waar we soms uren zoekraken. Het is voor ons ‘homo sapiens’ immers moeilijk om ons te onttrekken van al die impulsen.
Het bijkomende probleem van die virtuele wereld is dat geld ook daar zal tellen. De cryptomunten zullen het betaalmiddel worden en zullen u toelaten om ongelooflijke ervaringen te hebben of middelmatige. Ook daar zal het een rat race zijn om te kunnen volgen. De uitdagingen die we in de reële wereld tegenkomen, zullen ons ook blijven achtervolgen. We zijn niet op weg naar een pure zenwereld, waar je rust en vrede zult vinden.
We zijn dus gedoemd om onszelf in twee te splitsen en deze twee levens te beheren, zo goed en zo kwaad mogelijk. Alsof het reële leven al niet moeilijk genoeg is, zullen we ons ook in de virtuele wereld moeten wapenen tegen indringende reclame en permanente aanbiedingen van entertainmentbedrijven.
Alles is op te lossen
Volgens VR-experten als Mirjam Vosmeer kan je die bril maximum een half uur op je hoofd houden. Dat wist ze ons te vertellen in De Volkskrant. Alleen dachten we dit ook toen de televisie, het internet en daarna de mobiele telefoon hun opwachting maakten. Deze drie media absorberen nu al omzeggens 80% van onze vrije tijd.
Er is geen reden waarom die vermoeidheid ook niet kan opgelost worden. Deze video van de Wall Street Journal toont aan dat het naar alle waarschijnlijkheid een doorslaand succes wordt, waardoor de nieuwe generatie die hiermee opgroeit geen onderscheid meer zal maken tussen de reële wereld en de virtuele wereld.
Humor als antidote
Het beste tegengif om even alles even in perspectief te zetten, – als je niet houdt van deze evolutie – is echter humor. Daarom was de video van het IJslands bureau van toerisme welgekomen. Zij maakten een parodie op de aankondigingsvideo van Meta en deden dit op een briljante manier. Hiermee deden zij een oproep om de reële wereld nog een kans te geven. Er is echt wel heel wat moois dat daar gebeurt.
Bekijk alvast de video’s hieronder.
De auteur Xavier Verellen is zaakvoerder van QelviQ, een Internet of Things bedrijf in de wijnsector (www.qelviq.com)