De Blackberry is voor 99% dood

Research in Motion, het Canadese bedrijf dat de BlackBerry maakt, krijgt de ene klap na de andere. Sinds vorig jaar daalden de verkoopscijfers met 41% en werd ruim 500 miljoen dollar verloren. Enkel door zich op hardware te concentreren kan het bedrijf nog overleven, schrijft Slate.

De grote fout van RIM was dat het destijds de toekomst van de smartphone verkeerd hebben ingeschat. De BlackBerry werd gemaakt voor bedrijven en IT-afdelingen, niet voor de gewone consument. Sinds de doorbraak van de iPhone is het echter duidelijk dat smartphones even veel voor entertainment als voor professionele doeleinden worden gebruikt.

Weinigen hebben vertrouwen in de inhaalbeweging van de BlackBerry. De innovaties lopen hopeloos achter op Samsung en Apple en de verliezen stapelen zich op: wie is immers bereid om zoveel geld neer te tellen voor een toestel dat waarschijnlijk binnenkort niet langer wordt ondersteund?

Slate wijst op een radicaal nieuwe strategie voor RIM. BlackberryOS moet helemaal worden opgegeven want de concurrentiestrijd met Apple en Google Android is op voorhand verloren.  In de plaats daarvan moet RIM zich focussen op innovatieve mobiele hardware. Meer bepaald moet RIM smartphones en tablets gaan maken voor het Windows platform. Windows Phone heeft volgens Slate de beste software op de markt, waarmee het in de nabije toekomst Android en iOS van de troon zou kunnen stoten qua gebruiksvriendelijkheid en design.

Een samenwerking tussen RIM en Windows Phone ligt dan ook voor de hand. Er bestaat ook een precedent voor een stervende telefoongigant die het met Windows probeerde: Nokia gooide vorig jaar de eigen software in de vuilnisbak en lanceerde – met weinig succes – een Windows toestel.

Waar Nokia (voorlopig) heeft gefaald, zou BlackBerry succes kunnen behalen. Het is een risico en de kans dat RIM overleeft is niet groot, maar volgens Slate is het wel degelijk de laatste kans om een faillissement te vermijden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.