De betaalkaart valt uit gratie bij de Belg: 1 op 3 Belgen verkiest mobiel betalen

Meer en meer Belgen grijpen naar hun smartphone om te betalen. Een onderzoek van Edenred, een Frans bedrijf gespecialiseerd in werknemersvoordelen, toont aan dat een op de drie Belgen mobiel betalen verkiezen boven betalen met de kaart. Bij jongeren ligt dat cijfer nog hoger.


Key takeaways

  • De helft van de Belgen heeft maximaal vijf kaarten, zoals klanten- en bankkaarten, in hun portefeuille zitten. Dat blijkt uit een studie van Edenred.
  • Drie op de tien respondenten verkiezen vandaag mobiel betalen boven betalen met de kaart.
  • De klassieke bankkaart blijft weliswaar de kaart die de meeste Belgen op zak hebben. Daarna komen de identiteitskaart, de maaltijdchequekaart, het rijbewijs en de kredietkaart.

In het nieuws: Een rondvraag van Edenred bij 2.300 Belgen leert ons dat er almaar minder kaarten in onze portefeuille zitten.

  • De helft van de Belgen heeft hooguit vijf kaarten, zoals klanten- en bankkaarten, op zak. Slechts één op de tien zegt er meer dan tien bij te hebben.
  • Fysieke kaarten vallen uit de gratie van de Belg omdat die almaar vaker een beroep doet op apps. Zo bestaan er applicaties die al je klantenkaarten op één plaats verzamelen. Daarnaast heb je de keuze uit meerdere betaalapps, zoals Payconiq of de applicatie van jouw bank, wanneer je online winkelt of een fysieke winkel bezoekt.
  • Drie op de tien Belgen verkiezen vandaag mobiel betalen boven betalen met de kaart. Bij jongeren tussen 18 en 34 jaar loopt dat cijfer zelfs op tot één op de twee.

Maar: ​De klassieke bankkaart blijft wel de nummer één die zowat iedereen op zak houdt. Daarna volgen de identiteitskaart, de maaltijdchequekaart, het rijbewijs en de kredietkaart.

  • Toch bewaren heel wat Belgen minstens één van die kaarten ook digitaal op de telefoon. Het gaat dan vooral om getrouwheidskaarten (64%), bankkaart (59%) en maaltijdcheques (40%).
  • Jongeren slaan vooral hun betaalkaarten, maaltijdcheques en evenemententickets liever op in een app.

Gebruiksgemak is belangrijke factor voor veel Belgen

Duiding: Edenred merkt op dat wie digitaal betaalt dat in de eerste plaats voor het gemak doet. “De smartphone is altijd binnen handbereik, en een snelle tap volstaat”, klinkt het.

  • Daarnaast noemen Belgen snelheid en geen risico om hun kaart te vergeten als belangrijke pluspunten. Bij mannen speelt het altijd-op-zak-argument sterker dan bij vrouwen.
  • ​Mobiel betalen gebeurt overigens het vaakst online, via de smartphone.
    • Meer dan de helft van de Belgen (53%) gebruikt de telefoon om aankopen op het internet te betalen.
    • Bijna de helft van de Belgen (49%) gebruikt de smartphone om onderling te betalen of geld over te maken.
    • Daarna volgen de klassieke winkelmomenten, zoals in restaurants en cafés (33%) en supermarkten (32%).

Ook dit: Consumenten zien handelaars die mobiel betalen aanvaarden, als modern (65%), innoverend (60%) en professioneel (40%).

  • “Mobiel betalen is voor consumenten een duidelijk signaal dat een handelaar bewust bezig is met de klantenervaring”, zegt Patrick Langlois, Managing Director Edenred Belux. “Het draagt bij tot een positief, eigentijds imago voor de handelaars – zeker bij jongere generaties. Edenred ondersteunt hen daar volop in, onder meer door maaltijdcheques via de smartphone mogelijk te maken.”

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.

Wil je toegang krijgen tot alle stukken op BusinessAM en dat voor minder dan 50 euro per jaar? Sluit dan hier een abonnement af!


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.