Singapore Airlines moet als de beste internationale luchtvaartmaatschappij worden beschouwd. Dat blijkt uit een vergelijking van het magazine Money tussen zeventig verschillende grote carriers, waarbij gekeken werd naar prijzen, commissies, prestaties en klantenervaring. Het magazine wijst er daarbij op dat de bovenste regionen van de lijst gedomineerd worden door Aziatische maatschappijen.
Singapore Airlines wordt in de rangschikking immers gevolgd door Thai Airways International, Asiana Airlines, SilkAir en Qatar Airways. Opgemerkt wordt dat de Aziatische maatschappijen zich onderscheiden in prestaties en klanttevredenheid.
Lufthansa
De Duitse maatschappij Lufthansa is op een zevende plaats de eerste westerse carrier. Lufthansa moet in de rangschikking ook Cathay Pacific laten voorgaan. De rest van de top tien bestaat uit Korean Air, KLM Royal Dutch Airlines en Swiss.
Singapore Airlines wordt al voor het derde jaar op rij door Money tot beste luchtvaartmaatschappij van de wereld uitverkozen. De rangschikking van Travel+Leisure, een zusterpublicatie van Money, plaatst Singapore Airlines zelfs al tweeëntwintig jaar onafgebroken helemaal bovendien de rangschikking.
“Iedereen die met de maatschappij heeft gevlogen, is op de hoogte van de luxe ervaring – zelfs in economy class – die wordt aangeboden,” zegt Money.
Singapore Airlines doet dan ook bijzonder veel moeite om de reiziger optimaal van dienst te zijn. “Het cabinepersoneel moet een training van vier maand volgen,” aldus Money. “Weinig concurrenten eisen van hun medewerkers langere opleidingen. Bovendien komt in die training een brede waaier van onderwerpen – van etiquette tot wijnkennis – aan bod.”
“Voor het vliegtuig opstijgt krijgen de reizigers bovendien warme handdoeken aangereikt, terwijl ze op hun persoonlijk televisietoestel kunnen kiezen uit duizend bioscoopfilms en televisieshows, maar ook muziek en games.”
Maaltijden
Zelfs aan de maaltijden wordt een bijzondere aandacht besteed. “Omdat de druk in de passagiersruimte percepties in smaak kan beïnvloeden, laat de maatschappij alle gerechten vooraf in een gesimuleerde omgeving uittesten,” aldus het magazine.
“Een van de grote pluspunten van Singapore Airlines is echter de ruimte die aan de passagiers wordt geboden. Aan boord van de vliegtuigen kunnen rijen van negen zetels worden opgemerkt. Bij de meeste andere maatschappijen telt diezelfde ruimte tien zitplaatsen. In de premium economy class worden bovendien voetsteunen voorzien, terwijl de rugleuningen meer dan twintig centimeter achteruit kunnen klappen.”
“De prijs voor een vliegticket – gemiddeld 1.081 dollar voor een vlucht heen en weer – kan bij Singapore Airlines misschien aan de hoge kant lijken,” wordt er nog opgemerkt. “Wanneer men echter rekening houdt met de afgelegde afstanden, rekent de maatschappij slechts 0,11 dollar per kilometer aan. Dat blijkt één van de goedkoopste tarieven van de hele wereld.”
Het duurste ticket in de top tien moet worden betaald bij Korean Air (1.135 dollar). Op de derde plaats staat Cathay Pacific (1.026 dollar), gevolgd door Qatar Airways (989 dollar), Asiana Airlines (862 dollar), Thai Airways (796 dollar), Lufthansa (499 dollar), Swiss (491 dollar), KLM Royal Dutch Airlines (434 dollar) en SilkAir (401 dollar).