De 6 stappen naar een succesvolle flyer

Geschreven met branded content Flyerzone

De 6 stappen naar een succesvolle flyer
Nog altijd is het gebruik van een flyer mateloos populair. Online adverteren heeft een groot
bereik, maar het blijkt toch niet altijd even goed aan te slaan. De kans van slagen bij een
fysieke flyer is een stuk groter. Waarom? Een flyer is namelijk een fysiek product. Uit
verschillende onderzoeken blijkt dat veel mensen het nog altijd het prettigst vinden om iets in
handen te hebben. Maar hoe zorg je nou voor een goede flyer? In 6 stappen nemen wij jou
mee naar de perfecte flyer(campagne)!


Stap 1: Welk doel heeft jouw flyer?
Het allerbelangrijkste, nog voordat je aan het ontwerp begint, is goed duidelijk te hebben wat
doel van jouw flyers is. Wil je iets aankondigen? En is dat dan een evenement of juist een
(nieuw) product? Of misschien gaat het jou wel meer om het informeren van de lezer,
zonder een direct commerciële insteek. Zodra je weet wat het doel is, weet je waar de focus
op kan komen te liggen in je ontwerp.
Heb je meerdere doelen? KIes dan één als hoofddoel waar je de meeste focus op gaat
leggen. De focus evenredig verdelen kan ervoor zorgen dat je voor beide punten niet het
gewenste resultaat behaald. Beter is het dan om één doel goed aan te pakken.

Stap 2: Herkenbaarheid van flyer én bedrijf
Huisstijl is iets waar je vast wel eens van hebt gehoord. Dit is de stijl die terugkomt in alle
uitingen, zowel online als offline. Door consequent gebruik te maken van dezelfde stijl,
creëer je een zekere mate van herkenbaarheid. Hoe hoger deze herkenbaarheid, des
gemakkelijker het wordt om de aandacht van mensen te trekken. Als je het echt goed doet,
dan hebben mensen uiteindelijk aan een half beeld genoeg om weten dat de uiting van jou
komt. Heb je nog geen huisstijl en weet je ook niet echt hoe je er één krijgt? Dan is het verstandig
om eens met een professional om tafel te gaan zitten. Deze mensen hebben er voor geleerd
en hebben er verstand van. Met goede tips en ideeën kan ook jij een goede passende
huisstijl krijgen!


Stap 3: Duidelijke titel
Met een goede duidelijke én pakkende titel kun je de aandacht van de lezer eenvoudig
trekken. Het vinden van de perfecte titel voor jouw flyers is niet altijd even gemakkelijk. Het
moet pakkend zijn, prikkelend, maar ook direct slaan op de inhoud van de flyer. Dat is een
dunne lijn waarop je balanceert. Denk dus extra goed na over de titel. Door hier vaker
bewust mee bezig te gaan, zal het uiteindelijk makkelijker maken en vergroot de kans op
een succesvolle flyer aanzienlijk.


Stap 4: Tekst en beeld op jouw flyer
Op een flyer wil je natuurlijk zoveel mogelijk vertellen. Maar pas op met hele lappen tekst,
dat werkt over het algemeen alleen maar averechts. Beter werkt het om met korte zinnen,
opsommingen en tussenkopjes te werken. Hierdoor wordt de informatie behapbaar en kan
het snel ‘gescand’ worden. Wil je meer informatie geven? Plaats dan bijvoorbeeld een link
naar je website waarop je meer informatie geeft. Tip: dit kan heel goed met een QR-code.
Een foto zegt vaak meer dan 1.000 woorden. Ook op een flyer. Maak dus goed gebruik van
foto’s of afbeeldingen. Het breekt de tekst, leest gemakkelijker en zorgt voor vrolijker en
mooier geheel.


Stap 5: Call to action
Wat verwacht je van de lezer? Als dat voor de lezer niet duidelijk, is de kans op een
vervolgactie ook niet zo heel groot. Hoe logisch het soms ook klinkt, het extra aandikken in
de vorm van een CTA (Call To Action) is altijd een goed idee. Op die manier weet je zeker
dat je duidelijkheid geeft en dat zorgt uiteindelijk voor meer vervolgacties. Wat deze dan ook
zijn.
Daarnaast is het handig om contactkanalen te benoemen. Hoe en waar kunnen mensen in
contact met jou komen? Een e-mailadres, een telefoonnummer of social media kunnen in
dat geval goede punten zijn om mee te nemen in het ontwerp.

Stap 6: Hoe heeft de flyer het gedaan?
Het is altijd goed om te meten hoe een bepaalde actie of een specifieke campagne het
gedaan heeft. Dat is met het verspreiden van flyers niet anders. Er zijn verschillende
manieren waarop je dit kunt meten.


Zo kun je bijvoorbeeld een speciale (kortings)code gebruiken die alleen op die flyer vermeld
staat. Bij het invullen van die code weet jij dat de conversie vanuit de flyer komt. Datzelfde
kun je doen door een unieke UTM-code aan een link achter een QR-code te hangen. Op die
manier kun je precies wat de resultaten zijn van jouw flyer!

Meer