“Datafilantropie helpt om problemen van algemeen belang beter aan te pakken”

Datafilantropie is aan een opmars bezig in ons land. “Via data kunnen we bepalen welke acties we kunnen opzetten om problemen van algemeen belang aan te pakken”, verduidelijkt Ludwig Forrest, filantropieadviseur bij de Koning Boudewijnstichting, in een gesprek met Business AM.


Beluister hieronder het volledige gesprek met Ludwig Forrest:


De essentie: “Datafilantropie zal niet alles revolutioneren, maar het is een complementaire methodologie om aan liefdadigheid te doen”, steekt Forrest van wal.

  • Hij merkt op dat data onder meer gebruikt kan worden om na te gaan welke bevolkingsgroepen betalingsproblemen hebben of hoe bepaalde ziektes verspreid worden. “Filantropen kunnen die data gebruiken om gerichte acties op poten te zetten”, verduidelijkt hij. “Maar daar stopt het niet bij. Eenmaal bepaalde acties voorbij zijn, kunnen we op basis van data nagaan hoe doeltreffend die waren. Op die manier kunnen we toekomstige acties efficiënter organiseren.”

Bijdrage leveren

De details: Forrest voegt eraan toe dat iedereen die geïnteresseerd is in datafilantropie zijn steentje kan bijdragen.

  • “We hebben samen met enkele partners een datatrust op poten gezet om de volledige sector in kaart te brengen. Die databank is open voor verschillende partijen, waaronder universiteiten.”, klinkt het.
  • “Ook bedrijven kunnen op die manier, met respect voor de privacyregels, hun data delen. Ik denk bijvoorbeeld aan de financiële en telecomsector. Dat kan ons helpen om maatschappelijke problemen te identificeren”, vervolgt de filantropieadviseur bij de Koning Boudewijnstichting. “Hoe beter de datakwaliteit, des te sneller dat datafilantropie erop vooruit zal gaan.

Wil je meer weten over filantropie? Beluister dan zeker het interview met Pascale Van Durme, secretaris-generaal van de Belgische Federatie van Filantropische Stichtingen (BFFS):

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.