Key takeaways
- Hapag-Lloyd rapporteerde een lichte stijging van de bedrijfsresultaten ten opzichte van het voorgaande jaar, met een EBITDA van de Groep van 5 miljard dollar.
- Het bedrijf schreef haar prestaties toe aan het behalen van solide resultaten en een verhoogde klanttevredenheid in een uitdagende marktomgeving.
- Hapag-Lloyd startte haar grootste nieuwbouwprogramma in de geschiedenis, gericht op het moderniseren en koolstofvrij maken van haar vloot, en is van plan om het Gemini-netwerk in de eerste helft van 2025 te implementeren.
Bedrijfsprestaties en strategie
Hapag-Lloyd heeft haar jaarverslag voor 2024 vrijgegeven, met een lichte stijging van de bedrijfsresultaten ten opzichte van het voorgaande jaar. De EBITDA van de Groep bereikte 5,0 miljard dollar (4,6 miljard euro), terwijl de EBIT van de Groep een bescheiden verbetering liet zien tot 2,8 miljard dollar (2,6 miljard euro). De winst van de Groep daalde echter naar 2,6 miljard dollar (2,4 miljard euro), voornamelijk door lagere rentebaten en hogere belastinglasten.
Het bedrijf schreef haar prestaties toe aan een uitdagende marktomgeving waarin zij solide resultaten boekte en de klanttevredenheid verhoogde. Aandachtspunten waren onder andere het consolideren en uitbreiden van de terminalactiviteiten onder Hanseatic Global Terminals, het verbeteren van operationele processen voor toekomstige voordelen en het investeren in digitalisering en opleiding van werknemers. Daarnaast startte Hapag-Lloyd haar grootste nieuwbouwprogramma in de geschiedenis, gericht op het moderniseren en koolstofvrij maken van haar vloot.
Prestaties per segment
In 2024 steeg het vervoerde volume in het segment van de lijnvaart met 4,7 procent tot 12,5 miljoen TEU (vergeleken met 11,9 miljoen TEU in 2023). Ondanks een stabiele gemiddelde vrachtprijs van 1.492 dollar/TEU stegen de inkomsten tot 20,3 miljard dollar (18,8 miljard euro) dankzij hogere volumes. De EBITDA steeg tot 4,9 miljard dollar (4,5 miljard euro) ondanks hogere transportkosten in verband met het omleiden van schepen rond Kaap de Goede Hoop, terwijl de EBIT met 2,7 miljard dollar (2,5 miljard euro) consistent bleef met het voorgaande jaar.
Het segment Terminal & Infrastructuur kende een verbeterde EBITDA in 2024 en bereikte 151 miljoen dollar (139 miljoen euro) dankzij overnames tijdens het vorige boekjaar. De EBIT steeg ook tot 72 miljoen dollar (66 miljoen euro). Op basis van deze resultaten stellen de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen van Hapag-Lloyd voor het boekjaar 2024 een dividend voor van 8,20 euro per aandeel, voor een totaalbedrag van 1,4 miljard euro, waarmee de positie van Hapag-Lloyd als een van de meest aantrekkelijke dividenduitkerende aandelen van Duitsland wordt verstevigd.
Vooruitzichten en toekomstplannen
Vooruitkijkend naar 2025 verwacht de Raad van Bestuur een EBITDA van de Groep tussen 2,5 en 4,0 miljard dollar (2,4 tot 3,9 miljard euro) en een EBIT van de Groep tussen 0,0 en 1,5 miljard dollar (0,0 tot 1,5 miljard euro). Deze vooruitzichten zijn echter onderhevig aan grote onzekerheid door de volatiele vrachtprijzenomgeving en grote geopolitieke uitdagingen. CEO Rolf Habben Jansen erkende de robuuste start van 2025 met de lancering van Gemini, maar wees op het fragiele economische en geopolitieke landschap, waardoor hij lagere inkomsten verwacht ten opzichte van 2024. Hij gaf aan dat de implementatie van het Gemini-netwerk in de eerste helft van het jaar nieuwe maatstaven moet zetten voor de betrouwbaarheid van de dienstregeling. Verder zal Hapag-Lloyd doorgaan met het ontwikkelen van Hanseatic Global Terminals en het uitbreiden van haar binnenvaartactiviteiten, terwijl ze de kosten per eenheid nauwlettend in de gaten houdt en zich richt op efficiëntie en klimaatvriendelijkheid.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!