De Duitse autofabrikant Daimler verkoopt zijn showrooms en garages in het Verenigd Koninkrijk, Spanje en België. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf tegenover de Duitse zakenkrant Handelsblatt bevestigd. De operatie zou de onderneming mogelijk meer dan 1 miljard euro kunnen opleveren.
Daimler bezit in het Verenigd Koninkrijk, Spanje en België momenteel ongeveer vijfentwintig verkooppunten. Op die locaties werken in totaal ongeveer 2.800 mensen.
Kostenbesparing
De verkoop van de vestigingen kan niet alleen de financiële reserves van Daimler verder versterken, maar zou de autobouwer bovendien ook een aanzienlijke kostenbesparing opleveren.
Een woordvoerder van de Duitse constructeur wees er tegenover het Handelsblatt echter wel op dat een verkoop niet wil betekenen dat de vestigingen zullen worden gesloten. ‘In mogelijke gesprekken met geïnteresseerde partijen zal de verdere activiteit van de sites en de toekomst van de lokale activiteit van Mercedes-Benz de hoogste prioriteit genieten’, aldus de zegsman.
‘Daarbij zal ook de werkzekerheid van het betrokken personeel als een absolute vereiste worden gesteld.’
Daimler zou bij een mogelijke verkoop vooral denken aan onafhankelijke handelaars of investeerders. Geraamd wordt dat de verkooppunten gemiddeld tussen 30 miljoen euro en 40 miljoen euro zouden kunnen opleveren. Het concern voegde eraan dat een verkoop van showrooms of garages in andere landen momenteel niet aan de orde is.
Het Handelsblatt wijst er nog op dat het grootste deel van de verkooppunten van Daimler momenteel al in handen van externe partners is.
China
Verder raakte bekend dat Daimler zijn productiecapaciteit in China, waar het Duitse concern een partnership heeft opgezet met de lokale autobouwer Baic Motor, met 45 procent wil opvoeren.
De twee fabrieken van de joint-venture Beijing Benz Automotive (BBAC), waarin Daimler een belang van 49 procent heeft, lieten tot nu toe een gezamenlijke capaciteit van 520.000 wagens per jaar optekenen.
Om de productie op te voeren, zal in één van de twee vestigingen van de joint-venture in de Chinese hoofdstad Peking een bijkomende shift van 7,5 uur worden geïntroduceerd.
In de fabrieken zal tevens het aantal werkdagen worden opgevoerd. De twee vestigingen zullen daardoor elk 312 dagen per jaar operationeel zijn. Dat betekent voor één fabriek een toevoeging van 22 dagen. Bij de andere vestiging is er zelfs sprake van 62 extra werkdagen.
(evb)