Key takeaways
- Natiestaten zoals Iran, Rusland en Noord-Korea passen hun cybertactieken aan.
- Criminele bendes werken samen met nationale staten om cyberaanvallen uit te voeren.
- Ransomware-aanvallen zijn het afgelopen jaar wereldwijd verdubbeld.
Microsoft wijst op een zorgwekkende verschuiving in wereldwijde cybertactieken, waaruit blijkt dat landen als Iran, Rusland en Noord-Korea hun aanpak steeds meer aanpassen.
Het Digital Defence-rapport van de techgigant onderstreept de escalerende dreiging van cybercriminaliteit en stelt dat Microsoft-gebruikers dagelijks te maken hebben met meer dan 600 miljoen cyberaanvallen. Deze toename wordt deels toegeschreven aan een groeiende trend waarbij criminele bendes samenwerken met nationale staten. Een opmerkelijke ontwikkeling is dat Rusland naar verluidt bepaalde cyberspionageoperaties delegeert aan criminele netwerken, met name gericht op activiteiten in Oekraïne. In juni infiltreerde een vermoedelijke cybercriminele groep met succes ten minste 50 Oekraïense militaire apparaten.
Opvallende cyberactiviteiten van staten
Noord-Korea is ook actief geweest op cybergebied en heeft nieuwe ransomwaretechnologie ontwikkeld onder de naam FakePenny. Microsoft beweert dat deze malware is ingezet tegen defensie- en luchtvaartorganisaties. Ondertussen heeft Iran zich vooral gericht op Israël, met beschuldigingen van het hacken van Israëlische datingsites. Aan Iran gelieerde cybercriminelen zouden vervolgens hebben aangeboden om tegen betaling specifieke gebruikers uit deze gecompromitteerde databases te verwijderen.
Toename in Ransomware-aanvallen
Het rapport onthult een wereldwijde verdubbeling van ransomware-aanvallen in het afgelopen jaar. Aanvallers maken steeds meer gebruik van oplichting via e-mail, sms en spraak om toegang te krijgen tot gebruikersgegevens. Het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in cyberaanvallen is ook toegenomen, met groepen die banden hebben met Rusland en China die AI-gegenereerde inhoud gebruiken om gebruikers te misleiden. Ondanks deze trend beweert Tom Burt, vice president of customer security and trust van Microsoft, dat “we tot nu toe nog niet hebben gezien dat deze inhoud effectief is om het publiek te overtuigen”.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!