Het containerschip Ever Given ligt nog steeds voor anker in Bittermeren nadat het drie weken geleden van de oevers van het Suezkanaal werd losgemaakt. De Egyptische Suez Canal Authority (SCA) houdt het schip daar vast tot de eigenaar een schadevergoeding van 916 miljoen dollar (785 miljoen euro) betaalt. Zolang er geen akkoord is tussen de twee, zit de bemanning vast, en dat kan jaren duren.
Het zou niet ongebruikelijk zijn dat bemanningsleden vast komen te zitten op schepen die verwikkeld zijn in internationale scheepsgeschillen. De Britse krant The Guardian beschrijft het lot van een matroos die de laatste twee jaar de enige bewaker van een schip is geweest in de Golf van Suez.
Hij bevindt zich zo’n 80 kilometer ten zuiden van waar de Ever Given wordt vastgehouden. De schipper zou het schip slechts om de twee uur mogen verlaten om voedsel en water te halen.
Geen akkoord op korte termijn
De bemanning van het schip Ever Given zit nu vast in een juridische strijd tussen de Egyptische Suez Canal Authority (SCA), de eigenaars van de Ever Given, het Japanse bedrijf Shoei Kisen Kaisha Ltd en de exploitanten van het schip, een Duits bedrijf genaamd Bernhard Schulte.
De SCA eist een schadevergoeding van 916 miljoen dollar als gevolg van de blokkering van het Suezkanaal, terwijl Shoei Kisen de aanklacht betwist. Tot het bedrijf betaalt, houdt Egypte het schip in bewaring.
Er lijken geen tekenen te zijn dat er op korte termijn een akkoord zal worden bereikt tussen Egypte en de eigenaars van de Ever Given. De bemanning maakt zich grote zorgen. Zolang dat akkoord er niet is, zitten ze vast, mogelijks voor jaren.
300 miljoen dollar voor ‘reputatieverlies’
De UK P&I Club, een maritieme verzekeringsmaatschappij die de eigenaars van de Ever Given vertegenwoordigt, zei aan The Guardian: ‘De SCA heeft geen gedetailleerde rechtvaardiging gegeven voor deze buitengewoon grote claim, die een claim van 300 miljoen dollar (250 miljoen euro) voor een ‘bergingsbonus’ en een claim van 300 miljoen dollar voor ‘reputatieverlies’ omvat.’
De claim dat het incident de reputatie van de SCA had beschadigd, zou betwist worden. ‘We zijn ook teleurgesteld over opmerkingen van de SCA dat het schip in Egypte zal worden vastgehouden totdat de schadevergoeding is betaald, en dat haar bemanning het schip gedurende die tijd niet zal kunnen verlaten.’
(tb)