Coronapandemie noopt Heineken tot ontslagen

Heineken gaat als gevolg van de coronacrisis aanzienlijk in de personeelskosten snijden. Dat heeft de Nederlandse biergroep woensdag bij de presentatie van de kwartaalcijfers aangekondigd.

Tijdens het derde kwartaal zag Heineken de biervolumes dalen van 64,2 miljoen naar 62,9 miljoen hectoliter. Het komt overeen met een krimp van 1,9 procent, terwijl analisten op een daling van 5,9 procent rekenden. De nettowinst belandde op 396 miljoen euro, wat een stuk minder is dan de 1,7 miljard euro van vorig jaar.

Hoewel de cijfers beter zijn dan eerder dit jaar, blijft CEO Dolf van den Brink pessimistisch over het verdere verloop van 2020. ‘De situatie is hoogst onzeker’, zegt de topman, die vreest dat de tweede golf en eventuele andere heroplevingen van het coronavirus de volumes omlaag zullen duwen.

Gedwongen ontslagen

Daarom plaatst hij alvast een reorganisatie in het vooruitzicht. Die zal tijdens het eerste kwartaal van 2021 aanvangen en moet de uitgaven voor medewerkers op het hoofdkantoor en de regionale kantoren met ongeveer 20 procent doen dalen. Er zullen banen verloren gaan en gedwongen ontslagen zijn daarbij niet uitgesloten, laat een woordvoerder van het bedrijf weten. Hij kon evenwel geen precieze aantallen noemen.

Tot slot kondigde Heineken nog aan dat de biergroep het cidermerk Strongbow in Australië overneemt van Asahi Group, net als twee andere cidermerken. In onze contreien is Strongbow – van oorsprong een Brits merk – al sinds 2008 eigendom van Heineken. Financiële details werden niet verstrekt over de deal.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.