Schoonmaakproducten en handhygiëne deden het goed bij Unilever het afgelopen kwartaal. De huishoudtak ging er 7 procent op vooruit. Het concern verkocht ook 76 procent meer online.
Het was geen slecht kwartaal voor het Britse Unilever, maar het was ook niet om over naar huis te schrijven. De omzet ging 4,4 procent hoger naar 13 miljard euro. Over de eerste drie kwartalen kwam die omzet op 38,6 miljard.
Het bedrijf moet het vooral van zijn online activiteiten hebben. De verkoop via zijn webshop veerde 76 procent op tegenover een jaar geleden. Wat daar gekocht werd waren vooral schoonmaakproducten en handzeep. Er werden 8,5 procent meer schoonmaakproducten verkocht, maar omdat de prijs ook iets verlaagd werd, kwam de totale groei uit op 6,7 procent. De coronacrisis zal daar veel mee te maken hebben.
IJsjes voor tv
Verrassend is dat er ook meer ijsjes verkocht werden. Nu tijdens de warme zomer mensen moesten binnen zitten, werd er voor tv al eens makkelijker een pot Ben & Jerry’s of een Magnum achterovergeslagen. De ijsverkoop ging er rond de 15 procent op vooruit, de volledige voedingstak verkocht 4 procent meer.
Unilever geeft geen concrete vooruitzichten, maar CEO Alain Jope zegt in het kwartaalrapport dat hij ‘blijft focussen op concurrentiële groei met blijvende winst in deze onzekere tijden’.
Beleggers weten niet zo goed wat ze ermee moeten. Het aandeel blijft relatief stabiel donderdag.