Corona Cero, het alcoholvrije biermerk van Anheuser-Busch InBev, maakt zich op voor een grote stap met zijn Olympische sponsordeal. Het doel is om het merk te helpen wereldwijd het best verkopende alcoholvrije bier te worden. Hiervoor zal het biermerk rivalen zoals Heineken 0.0, dat al een sterke aanwezigheid heeft in veel markten, moeten inhalen.
De Olympische sponsoring biedt Corona Cero een platform om zijn expansie te stimuleren en een belangrijke speler te worden op de markt van alcoholvrij bier. Volgens Marcel Marcondes, AB InBev’s Chief Marketing Officer, zullen de Olympische Spelen een agressievere uitrol dan gewoonlijk mogelijk maken. Als onderdeel van de overeenkomst zal AB InBev Corona Cero verkopen in verpakkingen met het thema van de Olympische Spelen en tv- en online-reclamecampagnes voeren die zijn afgestemd op het lokale publiek in de meeste van de 40 landen waar Corona Cero verkrijgbaar is.
Een leiderschapsspel
Marcondes benadrukte dat AB InBev een leiderschapsspel speelt met Corona Cero, met als doel om het het nummer één alcoholvrije bier ter wereld te maken. Het merk zal worden verkocht in verpakkingen met Olympische Spelen als thema en zal worden gepromoot via reclamecampagnes op tv en online. Daarnaast zal een dagelijkse samenvatting van de belangrijkste momenten van de Spelen worden uitgezonden als onderdeel van de Olympische programmering in ongeveer 15 landen.
Corona Cero heeft te maken met stevige concurrentie van Heineken 0.0, dat zich al heeft gevestigd als een toonaangevende speler in veel markten. Volgens de analyse van Barclays stond Heineken 0.0 in 2023 bovenaan de lijst van alcoholvrije bieren in zowel de Europese Unie als de Verenigde Staten.
Groeiende vraag naar alcoholvrij bier
De vraag naar alcoholvrij bier groeit snel, gedreven door consumentenvoorkeuren voor een gezondere levensstijl en minder drinken. Volgens George Croft, senior adviseur strategie en financiën bij First Key Consulting, bieden alcoholvrije bieren hogere marges dan traditionele bieren vanwege de lagere productiekosten en het ontbreken van alcoholgerelateerde belastingen.
De markt voor alcoholvrij bier is zeer competitief, met grote brouwers als AB InBev en Heineken die strijden om marktaandeel. Andere spelers zijn Lucky Saint, dat de sport tracking app Strava sponsort, en Athletic Brewing Company, het officiële alcoholvrije merk van de IRONMAN Global Series.
Ambitieuze doelen voor Corona Cero
Volgens Ed Kevis, global equity portfolio manager bij Aviva Investors, heeft AB InBev een voordeel met zijn app die producten verkoopt aan zakelijke klanten. Dit platform stelt Corona Cero-klanten in staat om gratis kaartjes voor de Spelen te winnen en biedt wereldwijd een belangrijke differentiator.
Het ambitieuze doel van AB InBev is om van Corona Cero het nummer één alcoholvrije bier ter wereld te maken. Met zijn krachtige merk en uitgebreide distributie-infrastructuur is AB InBev goed gepositioneerd om de dominantie van Heineken 0.0 uit te dagen.
Olympische partnerschapswaardering
De waarde van het Olympische partnerschap van AB InBev is niet bekendgemaakt, maar wordt geschat op ongeveer acht cijfers. Het sponsorschap omvat Parijs 2024, evenals de Olympische Winterspelen van 2026 in Milaan en de Olympische Spelen van 2028 in Los Angeles.
Marcondes benadrukte dat Corona Cero profiteert van de kracht van het bredere merk Corona, dat wereldwijd het snelst groeiende en meest waardevolle biermerk is. In Canada bijvoorbeeld was Corona Cero binnen ongeveer twee jaar na de lancering het beste premium alcoholvrije bier qua volume en omzet.
Belangrijkste punten
– Corona Cero wil met de Olympische sponsordeal een van de best verkopende alcoholvrije bieren worden
– Het merk ondervindt zware concurrentie van Heineken 0.0, dat zich al heeft gevestigd als een toonaangevende speler in veel markten
– De vraag naar alcoholvrije bieren groeit snel als gevolg van consumentenvoorkeuren voor een gezondere levensstijl en minder drinken