Markten:
Markten inladen...

ZONDAG 05 APR

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Consument maakt op desktop betere keuze dan op smartphone

Logo Business AM
Tech

25/11/2019 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

De smartphone en de desktop bieden heel verschillende winkelbeleving. - EPA-EFE/HOW HWEE YOUNG

Op een desktop of laptop maken shoppers betere aankoopbeslissingen dan op een smartphone of andere mobiele apparaten. Het verschil ligt echter niet aan de afmetingen van de beeldschermen. Dat blijkt uit een rapport van wetenschappers aan de Ben-Gurion University of the Negev, gebaseerd op een onderzoek over de keuzes van een groep hotelbezoekers.

De Israëlische onderzoekers verwijzen naar de gewoonte van online verkopers. Die kiezen er immers meestal voor om op mobiele platformen de structuur van hun websites te veranderen. Daardoor blijkt de toegang tot informatie minder gebruiksvriendelijk. Dat heeft volgens de wetenschappers ook gevolgen voor de kwaliteit van de koopbeslissingen.

Onderscheid

‘Sites die zijn aangepast voor mobiele weergave, verminderen de informatie die op de resultatenpagina verschijnen,’ zegt onderzoeksleider Lior Fink, professor industriële engineering aan de Ben-Gurion University. ‘Op desktops en laptops krijgt de gebruiker onmiddellijk toegang tot een veel groter pakket informatie.’

Experts wijzen erop dat het Israëlische onderzoek de eerste studie is die een onderscheid maakt tussen schermgrootte en informatie-reductie. Vaak kennen deze concepten immers een parallel gebruik.

‘E-commerce-providers doen meestal beroep op responsive webdesign om de presentatie van hun informatie aan het gebruikte apparaat aan te passen,’ verduidelijkt Fink.

‘Een mobielvriendelijke presentatie verbetert de zichtbaarheid. Anderzijds vermindert die keuze de hoeveelheid informatie die de gebruiker onmiddellijk krijgt aangeboden. Dat zorgt ervoor dat consumenten beslissingen nemen die minder consistent zijn met hun voorkeuren.’

Keuzekwaliteit

‘Wanneer louter naar besluitvorming wordt gekeken, is het duidelijk beter om op alle apparaten, ongeacht de schermomvang, dezelfde informatie te presenteren,’ zeggen de onderzoekers nog. ‘Op mobiele platformen zal de informatie hierdoor minder overzichtelijk zijn. Anderzijds zal de consument wel nauwkeuriger beslissingen kunnen nemen.’

Het onderzoek toonde dat mobiele schermen de hotelgasten bij het boeken van een kamer liet uitkomen bij een service die minder bij hun persoonlijke voorkeuren paste dan het geval was bij desktops en laptops.

‘Dat is echter niet te wijten aan het gebruikte apparaat, maar wel aan de presentatievorm van de informatie,’ benadrukt Fink. ‘Wanneer alle schermen identiek dezelfde informatie aanbieden, blijkt er geen verschil in de keuzekwaliteit van de consument.’

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
Logo Business AM

Business AM | Stocks

Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Goed gezegd Sanna Ma

De American Dream kan je best in de Scandinavische landen realiseren.

Sanna Marin, premier van Finland
zo gezegd Hillary Clinton

Niemand vindt Bernie Sanders leuk. Niemand wil met hem werken, en hij krijgt niets gedaan.

Hillary Clinton