Colruyt haalt Coca-Cola uit de rekken

Colruyt en Coca-Cola zijn bezig aan prijsonderhandelingen, maar raken het niet eens. In een reactie haalt Colruyt minstens 32 producten van Coca-Cola – waaronder Fanta, Chaudfontaine en Fuze Tea – uit de rekken.

Net als elk jaar onderhandelen Coca-Cola en Colruyt over de inkoopprijzen van de producten. Ze raken het duidelijk niet eens en Colruyt besloot daarom een aantal producten te bannen. Onder meer enkele formaten van gewone Cola, Cola Light en Cola Zero zijn niet meer beschikbaar, maar ook Fanta Orange, Chaudfontaine en Minute Maid vallen onder de boycot.

‘Elk jaar voeren wij onderhandelingen met leveranciers’, zegt Colruyt in een schriftelijke reactie. ‘Meestal komt er snel een overeenkomst, maar soms duren de onderhandelingen wat langer. Dat is nu het geval. En dat is zichtbaar in sommige winkels. We begrijpen dat deze situatie vervelend is voor klanten die hierdoor hun vertrouwde product niet meer terugvinden in onze rekken en wensen ons te excuseren voor het ongemak.’

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat Coca-Cola in aanvaring komt met supermarktketens. Eerder werd het al geband door Intermarché in Frankrijk en Edeka in Duitsland. Het conflict gaat uit van de inkoopgroepering Agecore.

Ook Colruyt is niet aan zijn proefstuk toe. Enkele weken geleden haalde het Douwe Egberts-koffie uit zijn assortiment door een prijzenconflict en ook Nestlé en Pepsi moesten er de voorbije jaren al aan geloven.

Winstmarges

Colruyt, dat altijd de laagste prijs garandeert, heeft moeite om zijn winstmarges op peil te houden. Doordat het telkens onder de prijs van zijn concurrenten moet gaan, heeft het bedrijf weinig speling. Vandaar dat het lagere prijzen probeert te onderhandelen.

Door producten te weren uit haar gamma, wil de supermarktketen dan ook druk zetten op leveranciers. Colruyt staat zelf onder druk van lagekostenketens als Lidl, Aldi en Albert Heijn. En de komst van het Nederlandse Jumbo maakt dat niet veel beter.

Sinds een jaar geleden daalde het Colruyt-aandeel al 27,50 procent. Het noteert nu rond de 45 euro.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.