Coca-Cola wil plastic flessen nog niet overboord gooien

‘De klanten zijn nog altijd fan van petflessen.’ Met die zin veegt Coca-Cola de vraag naar duurzame verpakkingsalternatieven van tafel. Wel belooft de drankengigant om meer in te zetten op gerecycleerd materiaal.

Coca-Cola voelt er voorlopig niet veel voor om volledig afstand te doen van petflessen als verpakkingsmiddel voor zijn frisdranken. ‘Klanten houden ervan omdat ze hersluitbaar zijn en niet veel wegen’, vertelde duurzaamheidsverantwoordelijke Bea Perez aan de Britse openbare omroep BBC, in het kader van het Wereld Economisch Forum (WEF) in Davos.

Volgens de frisdrankengigant zou een radicale ommekeer te drastisch zijn voor de klanten. ‘Ondernemen is rekening houden met de consument. Als we onze bottelarij veranderen, in recyclage en innovatie stappen, moeten we de voordelen uitleggen aan de klanten. Zij moeten zich met ons aanpassen’, klinkt het.

‘Meest vervuilende merk ter wereld’

Jaarlijks produceert Coca-Cola zo’n drie miljoen ton aan plastic verpakkingen. Dat komt overeen met 200.000 flessen per minuut en maakt van het Amerikaanse bedrijf één van de grootste producenten van plastic afval. Nog een bedenkelijke titel: uit een studie van milieubeweging ‘Break Free from Plastic’ komt Coca-Cola naar voren als het meest vervuilende merk ter wereld.

Niet dat de frisdrankreus geen moeite wil doen. Tegen 2030 moet minstens de helft van de verpakkingen bestaan uit gerecycleerd materiaal. ‘We moeten en zullen dat doel bereiken’, zegt Perez nog. Meteen overstappen op aluminium en glas heeft overigens geen zin, klinkt het, want ‘dat zou de CO2-voetafdruk van het bedrijf kunnen vergroten’.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.