Coca-Cola verkoopt kwart minder frisdrank door crisis

Sinds begin deze maand heeft Coco-Cola een kwart minder van zijn dranken verkocht. Dat meldt de Amerikaanse gigant, die een ‘aanzienlijke impact’ verwacht op zijn financiële resultaten in het tweede kwartaal.

Het jaar was nochtans goed begonnen, zegt het bedrijf in zijn rapport van het eerste kwartaal. Tegen het einde van februari was het volume met 3 procent gegroeid, China buiten beschouwing gelaten. Coca-Cola was op weg om zijn doelstellingen voor 2020 te halen.

De ommekeer kwam er in maart, toen het coronavirus wereldwijd slachtoffers begon te maken en social distancing de norm werd. De verkoop in cafés en restaurants is goed voor circa de helft van de omzet van Coca-Cola. Sinds begin april zag het bedrijf zijn volumes dan ook met een kwart afnemen, voornamelijk door de daling van die verkoop op verplaatsing.

Omzet – 1 procent

Hoe zwaar de financiële dobber uiteindelijk zal zijn, is moeilijk te bepalen. Dat zal afhangen van hoe lang de maatregelen nog blijven duren, en hoe snel de economie er weer bovenop geraakt. De situatie is dus verschillend voor elk afzonderlijk land waar Coca-Cola frisdranken verkoopt.

In het eerste kwartaal van dit jaar daalde de omzet van Coca-Cola tegenover dezelfde periode vorig jaar met 1 procent tot 8,6 miljard dollar. Dat kwam door een zwakkere verkoop in China onder druk van de uitbraak van het coronavirus in dat land. De nettowinst bedroeg bijna 2,8 miljard dollar.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.