Coca-Cola pakt uit met eerste lijn flessen uit oceaanplastic

Het Amerikaanse frisdrankenconcern Coca-Cola heeft een eerste reeks flessen voorgesteld die is geproduceerd op basis van plastic afval dat uit het water van de oceanen werd opgehaald.

Uiteindelijk wil het bedrijf naar eigen zeggen al zijn verpakkingsmateriaal op basis van gerecycleerd of hernieuwbaar materiaal fabriceren.

Onzuiverheden

Coca-Cola maakte voor de productie gebruik van plastic afval dat door vrijwilligers op 84 stranden in Portugal en Spanje was verzameld. Die oogst werd gecombineerd met het plastic dat een aantal vissersschepen uit de Middellandse Zee had opgehaald.

De voorraad werd in een speciaal recyclagesysteem verwerkt, zodat alle onzuiverheden en contaminanten verdwenen. Op die manier kon het product opnieuw als grondstof voor de verpakking van voeding en drank dienen. 

Het verzamelde plastic droeg een kwart bij tot de productie van een eerste reeks van driehonderd ecoflessen. Op termijn wil Coca-Cola echter al zijn verpakkingen volledig uit recycleerbaar materiaal vervaardigen.

Coca-Cola wil met het initiatief het gebruik van nieuw plastic jaarlijks met 200.000 ton terugschroeven. Het concern hoopt volgend jaar plastic flessen uit gerecycleerd materiaal in de winkelrekken te hebben. 

Circulair

‘Het project toont dat oceaan-afval ooit perfect als gerecycleerde verpakking voor voeding of drank zal kunnen worden gebruikt,’ aldus woordvoerders van Coca-Cola. ‘Met verfijnde recyclage-technologieën kan zelfs afval van lage kwaliteit – dat vroeger naar de vuilnisbelt of de verbrandingsoven moest worden gevoerd – opnieuw een nuttige toepassing krijgen.’

‘Teveel schaarse bronnen worden momenteel nog als afval afgeschreven,’ merkt Tim Brett, president Coca-Cola Western Europe, op. ‘Verpakking heeft in de economie een nuttige rol, maar het product moet altijd worden verzameld, gerecycleerd en hergebruikt. Het eenmalig gebruik van plastic moet worden gestopt. Verpakking moet een circulaire sector worden.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.