Coca-Cola, Nestlé en Pepsico: het onverbeterlijke triumviraat der grote plasticvervuilers

Het Amerikaanse drankenconcern Coca-Cola was ook dit jaar de grootste plasticvervuiler van de wereld, gevolgd door de Zwitserse voedingsgroep Nestlé en het Amerikaanse bedrijf Pepsico, producent van dranken en snacks. Dat blijkt uit een rapport van Break Free From Plastic, een coalitie van bijna tweeduizend organisaties die de wereldwijde productie van plastic afval meten. De top drie bleef ongewijzigd tegenover vorig jaar.

Voor het onderzoek werden meer dan 15.000 vrijwilligers ingezet, die erin slaagden in 55 landen in totaal 346.496 fragmenten plastic afval te verzamelen.

Alarmerend

Met bijna 14.000 fragmenten toonde Coca-Cola zich de grootste leverancier van het teruggevonden afval, gevolgd door Nestlé (8.633) en Pepsico (5.115). In totaal kon bij 63 procent van het teruggevonden afval de identiteit van de producent worden achterhaald. De top tien van de grootste plastic vervuilers bestond verder uit Unilever, Mondelez International, Mars, Procter & Gamble, Philip Morris International, Colgate-Palmolive en Perfetti van Melle.

De cijfers bevestigen tevens de status van Coca-Cola als wereldwijde multinational. De vrijwilligers vonden immers in 51 verschillende landen materiaal van het Amerikaanse drankenconcern terug. Aartsrivaal Pepsico scoorde echter niet veel beter. Ook dat bedrijf bleek in 43 landen zijn sporen te hebben nagelaten.

‘Vooral alarmerend is dat multinationals zoveel plastic voor eenmalig gebruik aanmaken dat de productie van dit schadelijk materiaal tegen het einde van dit decennium een verdubbeling zou kunnen kennen,’ aldus Emma Priestland, campagnecoördinator van Break Free From Plastic.

‘Tegen het midden van de eeuw zou er zelfs sprake kunnen zijn van een verdrievoudiging. Dergelijke toenames kunnen een bijzonder schadelijke impact hebben op de menselijke gezondheid, de ecologische systemen en de klimaatverandering.’

Marketing

‘Vele producenten beweren zware inspanningen te doen om de plasticvervuiling op de lossen,’ zegt Priestland nog. ‘In werkelijk blijven ze grote volumes schadelijke plastic verpakkingen voor eenmalig gebruik op de markt brengen.’

‘Het eenmalig gebruik van plastic moet worden gestopt en voor andere toepassingen moeten systemen voor hergebruik worden geïntroduceerd. Bij die inspanningen zouden bedrijven zoals Coca-Cola, Pepsico en Nestlé voorop moeten lopen.’

‘Coca-Cola staat voor het derde jaar op rij bovenaan de ranglijst van grootste plasticvervuilers van de wereld,’ zeggen de milieugroepen. ‘Twee jaar geleden sloten een aantal grote vervuilers nochtans een overeenkomst om het gebruik van plastic te verminderen. Cijfers van onder meer de Ellen MacArthur Foundation tonen dat sindsdien echter weinig is veranderd.’

Sommigen maken daarbij gewag van marketing-technieken die een verkeerd beeld van duurzaamheid moeten creëren.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.