Citroën rijdt zich vast met “ingebouwde HD-camera die is ontworpen om unieke rijmomenten vast te leggen”

De Franse autoproducent Citroën heeft een advertentie van zijn Egyptische dochteronderneming uit omloop genomen. Volgens critici normaliseerde de reclame seksuele intimidatie.

In de advertentie van Citroën Egypte rijdt de lokale popster Amr Diab in een Citroën. Wanneer hij een vrouw de straat ziet oversteken, maakt hij stiekem een foto van haar met behulp van een camera die in de achteruitkijkspiegel is ingebouwd. Citroën omschrijft de functie als een “ingebouwde HD-camera die is ontworpen om unieke rijmomenten vast te leggen”. 

Diab is een van de populairste popartiesten in de Arabische wereld. Hij slaat de foto op zijn telefoon op en gaat de vrouw daarna uitnodigen.

Foto’s van derden nemen zonder toestemming is in Egypte een strafbaar feit. Het kan leiden tot gevangenisstraf voor intimidatie.

Citroën heeft de advertentie nu verwijderd. Maar Diab heeft het filmpje gewoon op zijn Facebook-pagina (22 miljoen volgers) en Instagram-account (14 miljoen volgers) laten staan.

Seksuele intimidatie blijft een van de belangrijkste pijnpunten binnen de Egyptische samenleving

De advertentie leidde tot een debat op de sociale media in Egypte. Seksuele intimidatie van vrouwen is in het land wijdverbreid. Dat ondanks pogingen van het maatschappelijk middenveld en de regering in de afgelopen jaren om het aan te pakken.

Het land van de farao’s, piramides en onmetelijke woestijnen heeft het toerisme als economische drijfveer. Maar seksueel geweld tegenover vrouwen blijft er een van de belangrijkste pijnpunten.

Volgens talrijke enquêtes die de afgelopen tien jaar zijn gehouden, heeft meer dan 90 procent van de Egyptische vrouwen te maken gehad met intimidatie. Meer dan de helft werd lastiggevallen in openbare ruimten. Uit een onderzoek van UN Women in 2013 bleek dat meer dan 80 procent van de vrouwen zich niet veilig voelt als ze over straat lopen.

“In een land waar 99 procent van de vrouwen wordt lastiggevallen… heeft een heel team [bij Citroën] dit gezien en gedacht dat het een goede advertentie zou zijn”, stelde Twitter-gebruiker KilljoyKaat. 

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.