Vlaanderen telde vorig jaar 18 procent meer verkeersdoden dan in 2020. De categorie lichte vrachtwagens kende zelfs een stijging van 50 procent. Dat blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute en uit cijfers van de federale politie.
Vlaanderen betreurde vorig jaar 291 verkeersdoden, dat zijn er 45 meer dan een jaar eerder. Het totaal aantal verkeersdoden in België voor 2021 was 484, tegenover 483 doden in 2020. Precorona lagen die cijfers en pak hoger, in 2019 waren er 619 dodelijke slachtoffers.
Wallonië kende vorig jaar een daling (-16 procent) in het aantal verkeersdoden (187) ten opzichte van 2020, terwijl Brussel vorig jaar 6 verkeersdoden telde. Dat zijn de laagste cijfers ooit voor beide gewesten.
E-steps
Verder zijn er enkele zorgwekkende trends op te merken in de cijfers. Het aantal doden bij ongevallen met lichte vrachtwagens of bestelwagens in Vlaanderen steeg van 30 in 2020 naar 45 in 2021. Dat is het hoogste cijfer voor die categorie sinds 2015, toen telde men 55 doden.
“De ‘camionettisering’ waardoor er veel bestelwagens continu onderweg zijn, kan daarin zeker een rol spelen”, aldus Vias “De toegenomen e-commerce de laatste 2 jaar met leveringen aan huis heeft die impact wellicht vergroot.”
De categorie van elektrische steps is sinds 2020 opgenomen in de verkeersveiligheidsbarometer. Uit de cijfers blijkt dat er vorig jaar 1.022 letselongevallen met e-steps gebeurd zijn, of zo’n drie per dag. De helft daarvan (510) vonden plaats in Vlaanderen.
“Dat is nog maar het topje van de ijsberg”, weet Vias “Veel van die ongevallen zijn enkelzijdige incidenten, waarbij de gewonde persoon naar het ziekenhuis gaat en niet in de officiële ongevallenstatistieken terechtkomt.”
Het aantal ongevallen met steps steeg met zo’n 150 procent, een duidelijke indicatie dat het gebruik ervan toeneemt. In 2020 kwam er één persoon om het leven met een e-step, in 2021 waren er vier slachtoffers.
Staten-Generaal
“Het toegenomen aantal ongevallen met vrachtwagens en bestelwagens is verontrustend en vereist extra aandacht en aangepaste initiatieven”, zegt Georges Gilkinet (Ecolo), federaal minister van Mobiliteit, in een mededeling.
“Samen met mijn collega’s, de regionale ministers, zijn we tijdens de Staten-Generaal voor Verkeersveiligheid het engagement aangegaan om te strijden tegen overdreven snelheid en risicogedrag. De aangekondigde maatregelen worden stap voor stap uitgevoerd, telkens met als prioriteit om de meest kwetsbare weggebruikers te beschermen.”
Tijdens de laatste Staten-Generaal voor Verkeersveiligheid in november werd overeengekomen om het aantal verkeersslachtoffers tegen 2030 te halveren.