Chiptekort dreigt bij Volkswagen tot sociale onrust te leiden

Bij de Duitse autobouwer Volkswagen dreigt het aanhoudende chiptekort nu ook mogelijk tot een sociaal conflict te kunnen leiden. Omdat de gebrekkige aanvoer van halfgeleiders de productie verstoort, heeft de constructeur immers beslist om in zijn fabriek in Wolfsburg van het tweede kwartaal van dit jaar nagenoeg alle nachtploegen te schrappen.

Dat stuit echter op verzet bij de Duitse vakbonden, die naar eigen zeggen niet kunnen tolereren dat de inkomsten van de werknemers worden ondermijnd.

Nachtarbeid leverde de arbeiders bij Volkswagen immers extra premies op en dat voordeel blijkt nu te zullen wegvallen.

Bedenkingen

Volkswagen maakt gewag van een dramatische onderbezetting van zijn hoofdfabriek in Wolfsburg, die inmiddels ook merkbare gevolgen heeft voor het ploegensysteem. In de fabriek worden de modellen Golf, Tiguan, Touran en Tarraco gebouwd. Bij de productie van de Golf worden alle nachtdiensten afgeschaft.

Ook de andere lijnen zullen de activiteit echter drastisch terugschroeven. Alleen bij de Tiguan wordt voorlopig nog gedeeltelijk nachtarbeid voorzien. De ondernemingsraad van Volkswagen benadrukte echter bedenkingen te hebben bij de beslissing van de directie.

“We hebben kennis genomen van de intenties van het bedrijf”, stelde Daniela Cavallo, voorzitter van de ondernemingsraad, in een reactie op het bericht over de afschaffing van de nachtploegen. “Onze collega’s zijn echter uitsluitend door een gebrek aan halfgeleiders niet in staat de verwachte volumes af te werken.”

“Indien de nachtdiensten – inclusief de bijbehorende toeslagen – vervallen, heeft de personeel recht op een vergoeding voor het gederfde salaris”, benadrukte Cavallo. “Met een andere regeling kunnen wij niet akkoord gaan.”

Dreigende acties?

Indien er geen vergelijk kan worden gevonden, zullen acties volgens Cavallo niet kunnen worden uitgesloten. Ze wees er daarbij nog op al tijdens de voorbije herfst gewaarschuwd te hebben voor de gevolgen van de bevoorradingsproblemen.

Cavallo had naar eigen zeggen toen al gevraagd dat het bedrijf meer doortastende maatregelen zou nemen om de problemen aan te pakken in plaats van onderhandelingen over nieuwe besparingen te willen opstarten.

De autoproductie in de fabriek van Wolfsburg telt ongeveer 13.000 werknemers. Nagenoeg de helft van die groep zou door het wegvallen van de nachtploegen worden getroffen.

(jvdh)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.