In Shenzhen, het technologiecentrum van China, is de lokale metro-operator een experiment met gezichtsherkenning gestart. Het concept biedt de wereld volgens experts een blik op het reizen van de toekomst. Dat zegt het Chinese dagblad South China Morning Post. Reizigers die het geselecteerde station willen gebruiken, kunnen hun gezicht laten scannen. De scanning-installatie staat op de plek waar de reizigers normaal hun met hun smartphone of metrokaart hun verplaatsen betalen.
Het vervoerbedrijf brengt de kost van de verplaatsing volledig automatisch in mindering van de accounts die de reiziger voor zijn verplaatsingen heeft aangemaakt. Dat gebeurt volkomen automatisch. Het systeem werkt met mobiele technologie van de vijfde generatie (5G).
Experiment
“Het experiment is voorlopig beperkt tot een enkel station,” aldus de South China Morning Post. “De betrokken reizigers moeten vooraf een bedrag naar de account overhevelen. Er blijven echter nog een aantal vragen over. Onder meer is het niet duidelijk hoe het systeem zou reageren op identieke tweelingen of dubbelgangers.”
De algoritmen voor de gezichtsherkenningstechnologie zijn ontworpen door het vervoerbedrijf Shenzhen Metro en het technologieconcern Huawei. Shenzhen Metro heeft niet aangegeven wanneer de technologie ook in andere metrostations zal worden geïnstalleerd.
“Het systeem heeft duidelijke voordelen,” erkennen de waarnemers. “Onder meer hoeven de reizigers zich geen zorgen te maken over fysieke betaalmiddelen. Anderzijds moet men stellen dat voortaan elke verplaatsing van de Chinese burgers door de autoriteiten kan worden gevolgd.”
“Het is echter niet duidelijk of die controle nog zwaarder zal zijn dan het huidige bewakingssysteem. Vele grote Chinese steden beschikken immers al over veiligheidscamera’s die de gelaatsscans van hun burgers koppelen aan leeftijd en geslacht. Zelfs bleek men te registreren hoeveel tijd de betrokken consument op een specifieke locatie doorbrengt.”
Kip
Het gebruik van gezichtsherkenning voor betalingen is niet nieuw. Shenzhen is wel de eerste stad die van de technologie gebruik maakt. In heel China kunnen de klanten van de Amerikaanse keten Kentucky Fried Chicken (KFC) al op een gezichtsscan beroep doen om hun maaltijden te betalen. De service bestaat al ongeveer twee jaar.
Op het gebied van mobiele betalingen heeft China tegenover de Verenigde Staten al een sterke voorsprong uitgebouwd. Bijna de helft van de Chinese bevolking gebruikte vorig jaar zijn telefoon om betalingen te doen.
Betalingen langs WeChat Pay of Alipay waren zo populair dat de centrale bank van China vorig jaar moest waarschuwen dat de instellingen nog altijd verplicht zijn contant geld te accepteren.
Recent zijn in China nog een aantal ambitieuze projecten rond gezichtsherkenning opgestart. In oktober vorig jaar maakte de internationale luchthaven van Shanghai Hongqiao bekend van de technologie gebruik te maken voor het inchecken van passagiers en bagage. Ook de controles en boarding gebeuren met gezichtsherkenning. Gelijkaardige initiatieven worden binnenkort ook ontplooid op de luchthavens in Beijing en Nanyang.