Chinese merken schudden de wereldwijde markt voor smartphones op


Key takeaways

  • Apple en Samsung zagen hun aantal zendingen dalen ten opzichte van vorig jaar.
  • Xiaomi veroverde de derde positie met het hoogste groeipercentage onder de top vijf spelers.
  • Chinese merken behaalden gezamenlijk een recordaantal zendingen in het laatste deel van 2024, goed voor 56 procent van het wereldwijde totaal.

Op de wereldwijde smartphonemarkt deden zich in het vierde kwartaal verschuivingen voor. Apple en Samsung behielden weliswaar hun toppositie, maar zagen hun aantal zendingen op jaarbasis dalen. Deze daling werd grotendeels toegeschreven aan de hevigere concurrentie van Chinese fabrikanten die met agressieve expansiestrategieën en een focus op opkomende markten zoals China munt sloegen uit het lagere segment.

Xiaomi bezette de derde positie voor zowel het kwartaal als het hele jaar, met het hoogste jaar-op-jaar groeipercentage onder de top vijf spelers. Transsion bezette de vierde plaats, samen met vivo voor het kwartaal en OPPO voor het hele jaar, wat de hevige concurrentie in dat segment weerspiegelt. De wereldwijde verzendingen van Apple daalden in het vierde kwartaal met 4,1 procent tot 76,9 miljoen stuks, terwijl Samsung een daling van 2,7 procent liet zien met 51,7 miljoen stuks in dezelfde periode.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.