Key takeaways
- Chinese e-commercegiganten zullen tegen juli 2025 een einde maken aan het restitutie-zonder-teruggavebeleid.
- Handelaren zullen beslissen wie er geld terugkrijgt, waardoor er een einde komt aan het algemene retourbeleid.
- Het besluit is bedoeld om de financiële lasten van handelaren te verlichten in een verzwakkende economie.
De Chinese e-commerce giganten Alibaba, JD.com en PDD Holdings (Temu) zullen hun restitutie-zonder-teruggavebeleid afschaffen tegen juli 2025. Deze beslissing volgt op richtlijnen van de Chinese autoriteiten om de financiële last te verlichten voor handelaren die het moeilijk hebben in een verzwakkende economie. Reuters meldt dat bijeenkomsten van de overheid met platformexploitanten, waaronder PDD Holdings, tot de conclusie kwamen dat het beëindigen van de praktijk noodzakelijk was.
De verschuiving maakt terugbetalingen alleen mogelijk naar goeddunken van de handelaren. Deze regelgevende stap onderstreept een bredere inspanning om de financiële stabiliteit van handelaren tijdens de economische vertraging te waarborgen en onhoudbare concurrentiepraktijken binnen de Chinese e-commerce sector aan banden te leggen. De beslissing komt ook als reactie op de ontevredenheid en protesten van het publiek, met name tegen PDD in een van hun kantoren in het zuiden van China, die waarschijnlijk de aanleiding waren voor de regelgevende interventie in het restitutiebeleid.
De achtergrond van het beleid
Het restitutie-zonder-teruggavebeleid, dat oorspronkelijk bedoeld was om zowel kopers als verkopers van bepaalde bestellingen te laten profiteren, werd op grote schaal aangenomen nadat PDD de implementatie ervan in 2021 had uitgebreid. Handelaren die een reeks producten verkopen, van kleding tot huishoudelijke apparaten, hebben echter hun bezorgdheid geuit over de negatieve gevolgen van het beleid voor hun winst, waarbij ze het risico van financiële verliezen en onverkochte voorraden aanvoerden.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!