Chinese bedrijven plukken de vruchten van westerse uittocht Rusland

Het afgelopen jaar zijn honderden wereldmerken Rusland uitgevlucht als reactie op de invasie van Oekraïne. Het heeft de Russen gedwongen alternatieven te vinden voor vanalles, van smartphones tot auto’s. En daar profiteren Chinese bedrijven van, die de nieuwe ruimtes in de Russische markt welwillend opvullen.

Waarom is dit belangrijk?

Als reactie op de Russische agressie in Oekraïne hebben westerse bedrijven het land massaal de rug toegekeerd. Veel bedrijven willen niet (in)direct de oorlogsmachine van het Kremlin sponsoren. Voor een hoop Chinese bedrijven liggen de zaken echter anders. Die zien in de exodus van het Westen nieuwe zakelijke kansen en investeren flink in de Russische markt.

De essentie: Smartphonegigant Xiaomi en automaker Geely behoren tot de Chinese bedrijven die hun verkoop de afgelopen maanden hebben zien stijgen.

  • De toestellen van Xiaomi staan momenteel bovenaan de verkooplijsten van de Russische markt, aldus onderzoekers van Counterpoint Research. Voorheen voerden iPhones en Samsung Galaxies de lijst aan. Hun gecombineerde marktaandeel bedroeg begin 2022 53 procent en is sinds februari dat jaar gedaald naar 3 procent.
    • Gelijktijdig zagen de Chinese telefoonfabrikanten hun aandeel stijgen van 40 naar 95 procent.
    • “De bedrijven Xiaomi, Realme en Honor reageerden snel om hun kans te grijpen”, aldus Jan Stryjak, van Counterpoint Research. “Ze verhoogden hun zendingen naar Rusland in het derde kwartaal van 2022 met respectievelijk 39, 190 en 24 procent ten opzichte van het vorige kwartaal”.
  • Hetzelfde zagen onderzoekers van S&P Global Mobility op de Russische automarkt. Het afgelopen jaar zijn Chinese autofabrikanten Chery en Great Wall Motor er de top 10 merken binnengedrongen. Ondertussen zijn het Duitse BMW en Mercedes uit de lijst verdwenen.
    • Volgens een analyse door Autostat – ingezien door CNN – kochten Russen in 2022 een recordaantal van 121.000 Chinese auto’s, wat neerkomt op een stijging van 7 procent.
    • Het eigen Russische merk Lada zag zijn marktaandeel volgens onderzoekers groeien tot 28 procent.
  • “Het (de uittocht van westerse bedrijven, red.) liet een enorm gat in de markt achter”, zei Tu Le, oprichter van het in Beijing gevestigde adviesbureau Sino Auto Insights aan CNN. “En de Chinezen vullen dat gat graag op”.

Afhankelijkheid van China

  • Chinese producten waren eind 2022 goed voor 40 procent van de Russische goederenimport, merkt Business Insider op. Enkel Noord-Korea is meer afhankelijk van Chinese producten. 
  • Volgens deskundigen zal de economische afhankelijkheid van Rusland hierdoor alleen maar toenemen, waardoor het Kremlin in de toekomst mogelijk rekening zal moeten gaan houden met de Chinese geopolitieke en economische belangen. Ook wanneer die tegen die van het Westen indruisen.

Parallelle invoer

  • Als reactie op de bedrijfsvlucht heeft Moskou maatregelen genomen om zo veel mogelijk goederen in de schappen van winkels te houden.
  • Vorig jaar stond de regering de zogenaamde “parallelle invoer” van onder andere smartphones en overige elektronica toe.
    • Het systeem stelt Russische bedrijven in staat goederen in te voeren zonder toestemming van de producent. Het werd vorig jaar in maart opgezet, toen een groot aantal westerse bedrijven de export naar Rusland stopzette als reactie op de invasie van Oekraïne.

Krimp Russische markt

  • Hoewel Chinese merken de vruchten plukken van het westerse embargo, krimpt de Russische markt. Volgens Counterpoint Research daalde de verkoop van Russische smartphones vorig jaar met 33 procent tot 21 miljoen.
    • Ter vergelijking: de Europese smartphonemarkt daalde met 20 procent.
    • De Russische automarkt deed het nog slechter en daalde volgens Autostat in 2022 met bijna 60 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
  • Tatiana Hristova, onderzoeker bij S&P Global Mobility, zei tegen CNN dat veel Russische consumenten hun beslissingen over grote aankopen hebben uitgesteld. “Velen bereiden zich voor op mogelijk toekomstige golven van mobilisaties”.

(dv)

Meer