China’s import van stookolie zal dalen door tariefverhoging


Key takeaways

  • Een verhoging van de invoertarieven voor stookolie zal leiden tot een daling van de Chinese invoer van stookolie.
  • De verhoging van de tarieven van 1 procent naar 3 procent vanaf 1 januari 2025 zal een negatief effect hebben op de raffinagemarges van onafhankelijke raffinaderijen.
  • Particuliere Chinese raffinaderijen, die vaak afhankelijk zijn van geïmporteerde stookolie, kunnen te kampen krijgen met lagere winsten als gevolg van de verminderde import.

Begin 2025 zal de invoer van stookolie in China waarschijnlijk afnemen door een verhoging van de invoertarieven. Dit kan een negatief effect hebben op de toch al krappe raffinagemarges van onafhankelijke raffinaderijen, met name die welke geen of beperkte invoerquota voor ruwe olie hebben.

Deze particuliere raffinaderijen zijn vaak afhankelijk van geïmporteerde stookolie voor de productie van waardevolle transportbrandstoffen zoals diesel en benzine. De Chinese regering zal echter vanaf 1 januari 2025 het invoertarief voor stookolie verhogen van 1 procent naar 3 procent. Dit zal naar verwachting leiden tot een vertraging van de invoer van stookolie begin dit jaar, volgens handelsbronnen die spraken met Reuters.

Invloed op raffinagemarges

Een daling van de algemene raffinagemarges heeft al bijgedragen aan een lagere Chinese invoer van stookolie, waaronder die uit Rusland. Na het bereiken van een hoogtepunt in meerdere maanden in november, daalde de invoer in december tot minder dan 348.225 vaten per dag, of minder dan 1,7 miljoen ton voor de maand. Dit is aanzienlijk minder dan de 2,55 miljoen ton die in de voorgaande maand werd geïmporteerd, volgens gegevens van LSEG en Kpler die door Reuters werden geciteerd.

Uitdagingen voor Chinese raffinaderijen

Chinese raffinaderijen, vooral de kleinere onafhankelijke raffinaderijen die bekend staan als “theepots”, hebben maandenlang te maken gehad met lage raffinagemarges. De gestegen kosten voor de invoer van stookolie kunnen hun toch al kleine winsten nog verder uithollen. Aan het einde van vorig jaar heeft China een tweede reeks importquota voor 2025 vrijgegeven, bedoeld om de invoer van ruwe olie door onafhankelijke raffinaderijen te stimuleren. Echter, slechts een klein aantal privéraffinaderijen heeft deze quota gekregen.

In tegenstelling tot staatsraffinaderijen hebben particuliere raffinaderijen in China toestemming van de centrale overheid nodig om ruwe olie te importeren voor verwerking in hun faciliteiten.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.