China’s EV-fabrikanten breken allemaal records: zal de sector de groei van het land te redden?

China’s EV-fabrikanten breken allemaal records: zal de sector de groei van het land te redden?
Werknemer bij BYD (Build Your Dreams) (ALEX PLAVEVSKI/ EPA-EFE)

Economisch gezien wankelt China. De grote post-pandemische opleving blijft uit, een tweede vastgoedcrisis lijkt mogelijk, de export daalt, evenals de binnenlandse consumptie. Maar de auto-industrie doet het daarentegen uitstekend en schijnt als een baken in de mist voor Beijing.

In het nieuws: Alle verschillende Chinese autofabrikanten publiceren nu hun resultaten, na de Chinese marktleider BYD vorige week.

  • Met 700.244 verkochte eenheden in het tweede kwartaal, een stijging van 98%, meldde BYD maandag een stijging van 204,68% in de nettowinst voor de eerste helft van het jaar, wat neerkomt op een winst van 10,95 miljard yuan (1,50 miljard dollar). In augustus verkocht BYD 145.627 elektrische voertuigen. 
  • Maar dit is geen geïsoleerde prestatie: de maandelijkse cijfers van andere fabrikanten zijn ook zeer veelbelovend.
    • Li Auto registreerde 34.914 autoleveringen in augustus. Dit ligt boven de verwachte maandelijkse leveringsrange van 33.333 tot 34.333 voor het derde kwartaal, en 800 auto’s meer dan in juli, volgens CNBC.
    • Nio meldde dat ze in augustus 19.329 voertuigen hebben geleverd, iets meer dan 1.000 minder dan in juli, maar nog steeds boven de verwachte maandelijkse verkooprange van 18.300 tot 19.000 voor dit halfjaar. Geen teleurstellende prestatie dus.
    • Xpeng staat op de derde plaats met 13.690 leveringen van elektrische auto’s in augustus, tegenover 11.000 vorige maand. Dit is meer dan de 13.000 tot 13.667 auto’s per maand die ze als doel hadden gesteld.
    • De echte winnaar van de race blijft echter Aion, een dochteronderneming van de door de staat gecontroleerde GAC-groep, met de verkoop van maar liefst 52.057 auto’s alleen al vorige maand. 

Welke westerse firma kan concurreren met dergelijke prestaties? Geen enkele, eenvoudigweg, en zeker niet Tesla, ondanks goede prestaties met 479.700 verkochte auto’s in het tweede kwartaal van 2023.

Elon Musk heeft onlangs alles uit de kast gehaald om zijn merk te stimuleren, met aangekondigde prijsverlagingen, zowel in de VS als in China. Bovendien heeft Tesla de Highland onthuld, een herziene versie van de Model 3, die nu al beschikbaar is in Europa. Maar de echte wereldwijde leider in termen van verkoop is nu BYD.

(nd,kg)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.