China wil ook in het vrachtvervoer hogesnelheidstreinen inzetten. In de provincie Hebei, in het noorden van het land, heeft constructeur CRRC Tangshan inmiddels een eerste groep vrachttreinen die tot 110 ton goederen tegen snelheden tot 350 kilometer per uur kunnen vervoeren, afgewerkt.
CRRC Tangshan merkt op dat de trein ook in het vrachtvervoer een aantal voordelen kan voorleggen in vergelijking met andere transportmiddelen.
Voordelen
‘Het treinvervoer is beduidend goedkoper dan transport met vliegtuigen,’ merken woordvoerders van CRRC Tangshan, onderdeel van China Railway Rolling Stock Corp (CRRC), op tegenover Chinese media. ‘Bovendien kan geen enkel ander transportmiddel een sneller vervoer van de goederen garanderen. De treinen kunnen in een tijdsbestek van vijf uur een afstand van 1.500 kilometer afleggen.’
‘De trein, die met acht rijtuigen is uitgerust, kan ook in extremere weersomstandigheden worden ingezet. Niet alleen is de trein, in vergelijking met het vliegtuig of de vrachtwagen, minder gevoelig voor factoren zoals zware regenval of harde wind, maar het materiaal is ook bestand tegen temperaturen tot minus 25 graden Celsius.’
De woordvoerders wijzen erop dat de treinen onder meer ook met satellietnavigatie en innoverende technologieën voor de optimale verdeling en de identificatie van de vracht in de wagens zijn uitgerust.
‘De hogesnelheidstreinen voldoen aan de vraag naar snel goederenvervoer over afstanden tussen 600 kilometer en 1.500 kilometer,’ betoogt Zhou Zhicheng, onderzoeker bij de Chinese Federatie van Logistiek en Inkoop in Peking. ‘Deze cargotreinen bieden aanzienlijke voordelen op het gebied van stiptheid, frequentie en kostprijs.’ Zhou Zhicheng benadrukt dat China als eerste in de wereld cargovervoer met hogesnelheidstreinen kan aanbieden.
Online handel
Feng Hao, onderzoeker bij het Institute of Comprehensive Transportation van de Chinese National Development and Reform Commission, benadrukt dat de bloeiende online handel en de snelle verstedelijking van de Chinese maatschappij belangrijke factoren zijn achter de beslissing om voor vrachtvervoer met hogesnelheidstreinen te kiezen. CRRC Tangshan hoopt tevens dat de treinen een Chinees exportproduct kunnen worden.
China wil de volgende periode belangrijke investeringen in zijn spoorwegnet doordrukken. Over de volgende vijftien jaar zouden 200.000 kilometer nieuwe spoorlijnen moeten worden aangelegd. Hogesnelheidstreinen moeten daarbij over een netwerk van ongeveer 70.000 kilometer kunnen beschikken.
Alle Chinese steden met meer dan 200.000 inwoners zouden over anderhalf decennium op het spoorwegnet moeten zijn aangesloten. De hogesnelheidslijnen zouden tegelijkertijd alle Chinese metropolen met meer dan 500.000 inwoners moeten kunnen bereiken.