In China heeft de autoverkoop tijdens de eerste helft van dit jaar met een inkrimping moeten afrekenen. Daarmee zet de Chinese automarkt zijn trend van vorig jaar verder. Er zijn volgens waarnemers ook geen tekenen die op een snelle verbetering zouden wijzen. De dalperiode die de Chinese autosector momenteel doormaakt, is aan verschillende redenen toe te schrijven. De experts wijzen daarbij op de algemene economische vertraging die het land kent, maar ook zou er een verband zijn met de introductie van strikte milieumaatregelen. Tijdens de maand juni zou wel een lichte verbetering zijn gemeld.
De wereldwijde autoproductie kende tijdens de eerste helft van dit jaar een inkrimping met 6 procent. In China zou er echter sprake zijn van een achteruitgang met ongeveer 13 procent.
Klappen
China is de grootste automarkt van de wereld. Geely, een van de toonaangevende Chinese autoconstructeurs, getuigde dat de winst tijdens de eerste helft van dit jaar met 40 procent is gedaald. Alleen al in juni viel de verkoop met 29 procent terug. “Vooral op de Chinese thuismarkt was het verlies zwaarder dan verwacht,” benadrukte de onderneming.
Maar ook buitenlandse merken geven toe in de klappen te delen. Ford moest tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een verkoopdaling met 22 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar melden. General Motors boekte over diezelfde periode een achteruitgang met 12 procent.
Bij de Chinese constructeurs was het verlies meestal nog groter. Haima Automobile kende tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar een achteruitgang gang met 70 procent. Chongqing Changan Automobile boekte tijdens diezelfde periode een inkrimping met 33 procent.
Ook toeleveranciers voor de autosector, zoals het Duitse chemieconcern Basf, erkennen de problemen van de Chinese economie aan den lijve te ondervinden.
Leefmilieu
De Chinese automarkt kende vorig jaar al een inkrimping. Dat was de eerste achteruitgang in meer dan twee decennia. Dit jaar heeft die vertraging nog een versnelling gekend. Experts wijzen daarbij naar de verzwakkende groei van de Chinese economie, maar ook naar de handelsoorlog waarin het land op dit ogenblik met de Verenigde Staten is verwikkeld.
Daarnaast zijn er de striktere milieumaatregelen die het land eind juni heeft doorgevoerd. Op die datum viel immers de deadline voor de striktere emissienormen die vervuilde steden en regio’s moesten introduceren. Tot nu hebben achttien Chinese provincies en steden, waaronder Peking en Shanghai, deze nieuwe normen geadopteerd. Elke auto die in deze regio’s wordt verkocht, moet aan de nieuwe emissienormen voldoen.
Het bescheiden herstel tijdens de maand juni zou vooral aan belangrijke kortingen te danken zijn geweest. De verkopers zouden immers tot aanzienlijke prijsverlagingen hebben beslist om hun voorraden met oudere emissienormen van de hand te kunnen doen.
Analisten verwachten voor het hele jaar een daling met 5 procent. Vorig jaar kende de Chinese autoverkoop een daling met 3 procent.