De klimaattransitie drijft tech- en energiebedrijven ertoe meer te investeren in “groene technologie”, zoals elektrische auto’s en zonnepanelen. Daarvoor zijn echter voldoende kritieke grondstoffen en mineralen nodig. Om die reden breiden bedrijven hun mijnbouwactiviteiten niet alleen uit op het land, maar ook op de zeebodem.
China verkent mogelijkheden van diepzeemijnbouw: “Winning zal ons helpen afhankelijkheid buitenland te verminderen”

Waarom is dit belangrijk?
De zeebodem zit vol met kostbare grondstoffen die goed van pas komen bij de energietransitie. Maar wetenschappers en milieugroeperingen waarschuwen dat de winning ervan onherstelbare schade aan de natuur kan veroorzaken.De essentie: China gaat meer investeren in onderzoek naar de mogelijkheden en de ontwikkeling van diepzeemijnbouw. Op deze manier hoopt het land de vergaring van onder andere nikkel, koper, kobalt en mangaan op te voeren en gelijktijdig zijn afhankelijkheid van buitenlandse producenten te verminderen.
- “Diepzeemijnbouw biedt gigantisch veel mogelijkheden, omdat er veel polymetaalknollen op de oceaanbodem liggen die rijke concentraties nikkel, koper, mangaan en kobalt bevatten. Die zijn essentieel voor de hernieuwbare industrie”, aldus Ye Chong, adjunct-directeur van het China Ship Scientific Research Center.
- Volgens Chong wordt momenteel een groot deel van deze metalen, die op grote schaal worden gebruikt in Chinese fabrieken, uit het buitenland geïmporteerd. “De winning ervan op de zeebodem zal ons helpen de grote afhankelijkheid van buitenlandse leveranciers te verminderen”.
- Chong zegt tegen de Chinese krant China Daily dat het land technologisch gezien echter “ver achterloopt” op het Westen. “We worden geconfronteerd met verschillende moeilijkheden en uitdagingen. Ten eerste is het moeilijk om de ertsen van enkele duizenden meters diepte te halen. Ten tweede moeten we het mogelijke effect op diepzee-ecosystemen grondig bestuderen en ervoor zorgen dat de biodiversiteit optimaal wordt beschermd.”
Ook Europa bereidt zich voor
- Net als China bereidt ook Europa zich voor op de winning van kritieke grondstoffen uit de zeebodem.
- De klimaattransitie van de EU vereist grote voorraden mineralen zoals lithium en zeldzame aardmetalen voor de productie van groene technologie zoals batterijen voor elektrische auto’s en windturbines.
- Het Internationaal Energieagentschap heeft voorspeld dat tegen 2040 de vraag naar koper en aardelementen met 40 procent zal stijgen, terwijl de vraag naar nikkel en kobalt met 60 procent zal toenemen en die naar lithium met 90 procent.
- Wetenschappers hebben echter meerdere malen gewaarschuwd dat de schade aan ecosystemen door de winning van metalen op de zeebodem “gevaarlijk”, “roekeloos” en “onomkeerbaar” zou zijn.
- De Duitse autofabrikanten Volkswagen en BMW hebben eerder gezegd dat zij geen metalen uit de zeebodem zouden kopen.
(nd)