Key takeaways
- De kosten van batterijen voor elektrische voertuigen dalen in China sneller dan in de VS.
- Wereldwijd zijn de prijzen van lithium-ionbatterijpakketten in 2024 met 20 procent gedaald, met aanzienlijke prijsdalingen voor essentiële mineralen zoals lithium.
- De prijsdalingen van accu’s vinden plaats op alle markten, maar de prijsdalingen in China zijn groter vanwege de voorsprong in productie en technologische vooruitgang.
De dalende kosten van batterijen voor elektrische voertuigen (EV’s) zijn essentieel om EV’s betaalbaarder te maken. Deze daling verloopt echter sneller in China dan in de Verenigde Staten. Daardoor krijgen Chinese batterijproducenten een groter prijsvoordeel.
Uit een recente studie van het Internationaal Energieagentschap (IEA) blijkt dat de prijzen van lithium-ionbatterijen wereldwijd in 2024 met 20 procent zijn gedaald. Dit is de grootste daling in één jaar sinds 2017. De prijsverlaging komt door meer concurrentie, een groter aanbod en toenemende vraag. Vooral de lithiumprijzen zijn flink gezakt en liggen nu weer op het niveau van eind 2015, ondanks dat de vraag in 2024 zes keer hoger is.
China’s voorsprong in batterijtechnologie
Hoewel lagere prijzen voor belangrijke mineralen nu gunstig zijn voor betaalbare EV’s, kan dit in de toekomst leiden tot te weinig investeringen. Volgens het IEA daalden de batterijprijzen op alle markten, waarbij China de grootste prijsdaling liet zien. Dat is niet verrassend, want China heeft een flinke voorsprong in batterijproductie en technologische ontwikkeling.
Interessant is dat hybride batterijen, hoewel ze kleiner zijn dan EV-batterijen, duurder zijn per kilowattuur. Dat komt doordat ze uit minder cellen bestaan. Ook speelt China een grote rol met zijn lithium-ijzerfosfaat (LFP) accu’s. Dit type batterij is goedkoper en wordt steeds beter, waardoor het steeds vaker wordt gebruikt in massamarktvoertuigen.
Uitdagingen voor de VS
China produceert ongeveer de helft van alle EV-batterijen wereldwijd, met een sterke focus op LFP-batterijen. De VS haalt langzaam op wat productiecapaciteit betreft, mede dankzij Koreaanse bedrijven die profiteren van belastingvoordelen. Toch bedreigt een nieuwe wetgeving, de zogenaamde “Big, Beautiful Bill” die nu door de Senaat gaat, deze stimulansen. Deze wet wil de belastingvoordelen voor EV’s en binnenlandse batterijproductie afschaffen. De wereldwijde batterijmarkt groeit snel, maar het is onzeker of de VS deze kans volledig benut en zijn positie in het snel veranderende EV-landschap veiligstelt.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!