China verbiedt auto-advertenties die “smart driving” promoten


Key takeaways

  • China’s Ministerie van Industrie en Informatietechnologie heeft het gebruik van termen als “slim rijden” in advertenties voor voertuigen verboden.
  • Autofabrikanten zijn nu verplicht om strenge tests uit te voeren voordat ze ADAS software-updates uitrollen voor voertuigen die al aan klanten verkocht zijn.
  • De strengere regelgeving is bedoeld om de veiligheid te verbeteren na een dodelijk ongeval met een SUV met geavanceerd rijassistentiesysteem (ADAS).

China treedt hard op tegen misleidende reclame voor rijhulpfuncties. Het ministerie van Industrie en Informatietechnologie heeft een ontmoeting gehad met toonaangevende autofabrikanten en een verbod aangekondigd op het gebruik van termen als “slim rijden” en “autonoom rijden” in advertenties voor voertuigen.

  • Dit besluit volgt op een dodelijk ongeval met een SUV van Xiaomi dat zorgen over de veiligheid van voertuigen opriep.

Uit eerste onderzoeken bleek dat de SUV in brand vloog nadat hij met hoge snelheid tegen een paaltje langs de weg botste, kort nadat de bestuurder de controle had overgenomen van het geavanceerde rijassistentiesysteem (ADAS). Het ministerie verduidelijkte de nieuwe regelgeving die in februari werd gepubliceerd met betrekking tot over-the-air technologie-upgrades voor intelligente en verbonden voertuigen.

Verbod op verkochte wagens updaten

Het is autofabrikanten nu verboden om hun ADAS op afstand te verbeteren op voertuigen die al aan klanten zijn verkocht zonder voorafgaande goedkeuring. Rigoureuze tests om de betrouwbaarheid te controleren zijn verplicht voordat software-updates mogen worden uitgerold. De vergadering, die werd bijgewoond door grote spelers zoals Huawei, dat ADAS levert aan verschillende merken waaronder Audi, weerspiegelt de toenemende controle op zelfrijdende technologie in China.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!