In China hebben de consumenten vorig jaar aan de aankoop van luxeproducten een bedrag van 471 miljard yuan (73,6 miljard dollar) besteed. Dat is een stijging met 36 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van consultant Bain & Company.
Omdat de Chinese consumenten door de coronamaatregelen vorig jaar veel minder mogelijkheden kregen om naar het buitenland te reizen, liep de binnenlandse verkoop van luxeproducten gevoelig op. De analisten zeggen echter te verwachten dat de Chinese luxemarkt dit jaar een vertraging zal kennen.
Lederwaren
De verkoop van luxegoederen ging ook in tegen de algemene trend in de Chinese retail, die onder druk van de coronacrisis een daling heeft laten optekenen. De analisten wijzen daarbij ook op de groeiende middenklasse van het land. Hierdoor bleeft de gemiddelde stijging van het Chinese besteedbare inkomen hoger dan de inflatie.
“De resultaten weerspiegelen tevens de groei van de Chinese binnenlandse markt als bestemming voor internationale merken”, voert Bain aan. Het aandeel van het Chinese vasteland in de wereldwijde luxemarkt steeg vorig jaar tot ongeveer 21 procent, tegenover ongeveer 20 procent het jaar voordien.
“We verwachten dat deze groei zich ook de volgende jaren verder zal doorzetten, waardoor China op schema ligt om tegen het midden van dit decennium wereldwijd de grootste markt voor luxegoederen, ongeacht de toekomstige internationale reispatronen, te worden”, zegt de consulent.
De snelst groeiende luxesector op de Chinese markt was de verkoop van lederwaren, die een groei met ongeveer 60 procent liet optekenen. Op de tweede plaats komen mode en lifestyle met een stijging van ongeveer 40 procent, gevolgd door juwelen (35 procent), luxehorloges (30 procent) en cosmetica (20 procent).
Taksvrij
Een belangrijke groeimotor van de Chinese luxesector was ook de groei van de taksvrije winkels in de speciale economische zone provincie Hainan.
De lancering van die zone heeft vele buitenlandse luxemerken aangespoord om vanuit Hongkong, waar de sociale en politieke onrust op de economie woog, naar Hainan en andere locaties op het Chinese vasteland te verhuizen.
De onderzoekers wijzen er wel op dat tijdens de tweede helft van het voorbije jaar de Chinese luxemarkt een sterke terugval kende, onder meer te wijten aan sporadische uitbraken van het coronavirus en de nieuwe wetgeving op online influencers.
Hierdoor diende ook over het hele jaar een vertraging worden gemeld tegenover het jaar voordien, toen nog een groei met 48 procent kon worden geregistreerd.
Voor dit jaar wordt dan ook een meer gematigde groei van de Chinese luxesector in het vooruitzicht gesteld, waarbij mogelijk nieuwe besmettingshaarden voor problemen zouden kunnen zorgen.
(evb)