China is wereldleider in de export van auto’s na groei van 58 procent in eerste kwartaal

China is wereldleider in de export van auto’s na groei van 58 procent in eerste kwartaal
(Getty Images)

China is naar eigen zeggen wereldleider geworden in de export van auto’s, nadat het Japan heeft ingehaald gedurende het eerste kwartaal van dit jaar.

Waarom is dit belangrijk?

Dat China nu de grootste exporteur van auto's is, heeft brede implicaties op economisch, technologisch, diplomatiek en milieuvlak. Het versterkt de positie van China als mondiale economische grootmacht en heeft het potentieel om de dynamiek van de internationale autosector te verstoren.

In het nieuws. China exporteerde tussen begin januari en einde maart liefst 1,07 miljoen voertuigen. Dat is een stijging van 58 procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2022.

  • Japan exporteerde in dezelfde periode 954.185 voertuigen, een bescheiden groei van 6 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
  • China profiteert van de de toenemende vraag naar elektrische auto’s en de verkoop aan Rusland.
  • Het land heeft vorig jaar al Duitsland ingehaald en is nu ’s werelds op een na grootste exporteur van auto’s. In 2022 exporteerde China 3,2 miljoen voertuigen, terwijl Duitsland het moest doen met 2,6 miljoen.

Begin van een nieuw tijdperk?

De Chinese auto-industrie profiteert ook van de opkomst van duurzame energie.

  • In het eerste kwartaal zijn de exportcijfers voor auto’s die rijden op duurzame energie, waaronder elektrische auto’s, met meer dan 90% gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar.
  • Ook Tesla, dat een grote fabriek heeft in Shanghai (capaciteit: 1,25 miljoen voertuigen per jaar), levert een belangrijke bijdrage aan de Chinese exportmarkt. Het bedrijf is van plan om de capaciteit verder uit te breiden.
    • Onlangs is Tesla gestart met de productie van Model Y sport utility vehicles (SUV’s). Die zijn bestemd voor export naar Canada.
  • China noteert ook een aanzienlijke toename van de export naar Rusland sinds het begin van de oorlog in Oekraïne.
    • Handelssancties opgelegd aan Moskou hebben geleid tot het vertrek van concurrenten zoals Volkswagen en Toyota uit Rusland.
    • Chinese autofabrikanten zoals Geely, Chery en Great Wall hebben de plaats van westerse merken ingenomen.
  • Chinese e-wagens hebben ondertussen ook de weg naar België gevonden. (kg)
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.