Checklist: portemonnee of bankkaarten verloren

 

Het verliezen van je portemonnee kan je met een heleboel stress opzadelen. Veel mensen zijn, nadat ze ontdekt hebben dat hun portemonnee weg is, volledig in paniek, vaak zelfs al wanneer ze deze per ongeluk in een verkeerde jaszak hebben opgeborgen. Dit gevoel zal je echter ook bekruipen op het moment dat je erachter komt dat je je krediet- of bankkaart niet direct kunt vinden. Hierbij maakt het vaak weinig verschil of je je spullen verloren hebt, of dat deze zijn gestolen. In beide gevallen zal het immers voor behoorlijk wat problemen kunnen zorgen.

Gevoel van kwetsbaarheid

Iedereen heeft zelf, of kent vast wel iemand die, bovenstaand scenario mee heeft gemaakt. Overigens is het volkomen normaal om in een dergelijke situatie in paniek te raken en je af te vragen wat je moet doen op het ogenblik dat je je portemonnee hebt verloren. In je portemonnee, of tas, zit in de regel namelijk een belangrijk deel van je leven. In één klap kun je dan ook je mobiele telefoon, rijbewijs, kredietkaarten, identiteitsbewijs, bank- en debetkaarten kwijtraken, samen met vaak nog een aantal andere spullen die veel voor je betekenen. Het is om die reden niet vreemd dat je je erg kwetsbaar voelt, ongeacht of je te maken hebt gehad met verlies of met diefstal van deze goederen.

Voorzorgsmaatregelen treffen om eventuele schade te beperken

Nadat je hebt ontdekt dat je portemonnee of bankkaart niet meer in je bezit is, zul je alles op alles zetten om de dingen die verloren zijn gegaan, of erger nog gestolen zijn, terug te vinden. Bovendien dien je direct maatregelen te treffen om te kunnen voorkomen dat je niet het slachtoffer wordt van bijvoorbeeld identiteitsdiefstal indien je persoonlijke spullen in handen zullen vallen van de verkeerde personen. Hierbij maakt het doorgaans weinig verschil of nu je portemonnee, of je bankkaart, kwijt is geraakt of is gestolen, de maatregelen die je zo snel mogelijk moet treffen zijn namelijk altijd hetzelfde.

Wat moet je doen als je portemonnee is verloren of gestolen?

 Verlies of diefstal is al vervelend op zich, maar de gevolgen kunnen helaas nog lange tijd voortslepen als je tenminste niet de juiste maatregelen treft. Direct nadat je hebt ontdekt dat je portemonnee weg is, dien je dan ook de volgende adviezen op te volgen:

Raak niet in paniek

Hoewel het heel erg logisch is, kun je beter proberen om niet in paniek te raken op het ogenblik dat je merkt dat je portemonnee verloren of gestolen is. Paniek zal in deze situatie namelijk van geen enkel nut zijn en vaak zelfs meer problemen veroorzaken. Denk maar een aan: een heleboel stress en/of de tijd die je op deze manier zult verspillen. In plaats daarvan moet je proberen zo rustig en ontspannen mogelijk te blijven en de situatie adequaat tot een goed einde te brengen.

Doe officieel aangifte bij de politie

Op het ogenblik dat je portemonnee is gestolen, kun je een officiële aangifte doen bij de lokale politie. Officieel aangifte doen van diefstal is absoluut aan te raden omdat je op deze manier eventueel aan kunt tonen dat je slachtoffer bent geworden van identiteitsdiefstal. Je zult dan bijvoorbeeld niet meer aan hoeven te tonen dat je bepaalde aankopen of betalingen niet zelf hebt uitgevoerd tegenover de politie, het gerecht, kredietkaartmaatschappijen en wellicht ook nog op andere plaatsen.

Fraudealert uitgeven en de betreffende rekening(en) bevriezen of blokkeren

Indien je contact op wilt nemen met een kredietkaartmaatschappij, om het verlies of de diefstal van één of meerdere kaarten te melden, dan kun je bellen met een speciaal telefoonnummer dat je samen met de kredietkaart verstrekt hebt gekregen van bijvoorbeeld je bank. De medewerker van deze klantenservice zal je dan niet alleen precies kunnen vertellen welke stappen je verder nog dient te ondernemen, maar ook zal er meteen een blokkade worden gelegd op de verloren of gestolen kredietkaart(en). Op deze manier zullen er dus geen betalingen of geldopnames meer met de betreffende kaart uitgevoerd kunnen worden. In de regel kun je zelfs een nieuwe kredietkaart aanvragen zodat je binnen een paar dagen weer van dit handige betaalmiddel gebruik kunt maken.

Door bovendien ook een fraudealert uit te geven kan ervoor worden gezorgd dat je identiteit zal worden gecontroleerd voordat er een transactie kan worden gedaan. Zo kan bijvoorbeeld worden voorkomen dat eventuele dieven een nieuwe rekening op je naam kunnen openen of op een Andre manier je identiteit kunnen gebruiken voor hun malafide praktijken. Je krediet zal dan als het ware worden vergrendeld en bedrijven zullen eerst moeten checken of je het ook echt zelf bent die een bepaalde rekening af wil sluiten, of een aankoop wil financieren. Fraude alerts uitgeven kan erg effectief zijn bij het voorkomen van het openen van nieuwe rekeningen, of het afsluiten van abonnementen of kredieten, door mensen die daar niet toe bevoegd zijn. Daarnaast kan voor een belangrijk misbruik van bestaande rekeningen worden voorkomen door bedrijven bekend te maken met het feit dat je identiteitsgegevens zijn gestolen. Zo kunnen je bank, je kredietkaartmaatschappij en verzekeraars in de gaten houden dat er geen frauduleuze transacties plaatsvinden onder jouw naam.

Neem contact op met je bank

Wanneer je je Pincode, je debetkaart of je chequeboek bent verloren, dan is het goed om direct contact op te nemen met je bank. De medewerkers van de bank zijn immers in staat om een nieuwe bankkaart voor je aan te maken, en mogelijk zelfs alle nummers van je bankrekeningen veranderen voor het geval dat een onbekende zich toegang heeft weten te verschaffen tot deze rekeningen. Op het moment dat je deze stap zet direct na het doen van de ontdekking dat je te maken hebt met verlies of diefstal van je portemonnee of bankkaart. Alleen dan zul je immers volledig vrij zijn van enige aansprakelijkheid na het verlies of de diefstal van je kaart. Met een beetje geluk heeft er dan namelijk nog niemand misbruik kunnen maken van je gegevens of je kaart. Wanneer je echter te lang wacht met het melden van de verloren of gestolen kaart, dan zal ook de mate van je aansprakelijkheid groter worden, en kun je zelfs aansprakelijk worden gesteld voor een deel, of zelfs alle, kosten die de dief heeft weten te maken.

Neem contact op met de verstrekkers van de bank- of kredietkaart

Op het ogenblik dat je ontdekt dat je kredietkaarten weg zijn genomen, maar ook als deze zijn verloren, dan zul je dit zo snel mogelijk dienen te melden. Je aansprakelijkheid zal dan in de regel beperkt blijven tot het minimum bedrag dat hier vooraf voor is gemeld in de gebruiksovereenkomst van de kaart. Wanneer je echter nalaat om het verlies of de diefstal van een kaart tijdig te melden, dan kan dit totaal anders uitpakken en kun je zelfs voor alle kosten zelf op moeten draaien. Hoe eerder je het verlies meldt, hoe minder de aansprakelijkheid zal zijn. Je moet hierbij in gedachten houden dat je alleen melding wilt doen van een verloren, of gestolen, kaart maar deze dus niet wilt annuleren. Deze twee zaken zijn volkomen anders qua betekenis omdat een kredietkaart annuleren betekent dat je de rekening wilt afsluiten, terwijl bij het blokkeren alleen een bepaalde kaart niet meer gebruikt kan, en door een ander exemplaar vervangen zal, worden.

Verificatie van recente transacties door de kredietkaartmaatschappij

De kredietkaartmaatschappij zal je een aantal eenvoudige vragen stellen als je melding maakt van verlies of diefstal van een kaart. Hierbij kun je onder andere denken aan vragen zoals:

  • Wanneer denk je dat je de kaart kwijt bent geraakt,
  • Welke transacties hebt je recentelijk met deze kaart gedaan.

Eventuele transacties die onlangs met de verloren of gestolen kredietkaart zijn uitgevoerd, zullen door de medewerker bovendien worden nagetrokken en samen met jou geverifieerd. Op die manier kan de medewerker van de kredietkaartmaatschappij namelijk vrij gemakkelijk nagaan of er al misbruik van je kaart of van je persoonlijke gegevens is gemaakt (of dat er wellicht pogingen zijn gedaan om dit te doen).

Houd je rekeningoverzicht altijd goed in de gaten

Door met enige regelmaat (bij voorkeur minimaal één keer per maand) je rekeningoverzicht van je bank- en kredietkaartrekeningen door te nemen, kun je vrij eenvoudig ontdekken of er onrechtmatige transacties zijn gedaan. Vaak zullen mensen dit namelijk pas gaan doen als ze slachtoffer zijn geworden van diefstal, of het verlies van, hun portemonnee of betaalkaarten. Pas dan zullen de meeste mensen zich gaan realiseren wat de vervelende gevolgen (kunnen) zijn van misbruik van hun persoonlijke gegevens of hun kaart(en). In sommige gevallen betekent dit zelfs dat iemand door schade en schande wijs is geworden.

Van de meeste banken en kredietkaartmaatschappijen ontvang je regelmatig kosteloos rekeningoverzichten. Dit kunnen rekeningoverzichten op papier zijn, maar even goed in een digitale vorm. Je hebt dus geen enkele reden om al je rekeningen niet van tijd tot tijd na te trekken. Wanneer je (nog) geen rekeningoverzichten ontvangt, is het absoluut tijd geworden om daar verandering in te brengen en deze direct aan te vragen. Verder doe je er verstandig aan om elke maand een vast oment te kiezen om de overzichten te controleren zodat je zeker weet dat je op tijd aan de bel kunt trekken als er iets niet in orde blijkt te zijn met de rekening, of een bepaalde transactie je niet bekend voorkomt.

Een nieuw identiteitsbewijs of rijbewijs aanvragen

Om een nieuw identiteitsbewijs of rijbewijs in handen te kunnen krijgen, dien je eveneens melding te maken van verlies of diefstal van het oude exemplaar. Je kunt dan, vaak tegen betaling van een bepaalde vergoeding, een vervangend identiteitsbewijs of rijbewijs krijgen.

Je moet je bovendien altijd goed beseffen dat dieven een heleboel vervelende dingen kunnen doen als ze je identiteit hebben weten te bemachtigen (en nog meer als ze enigszins op je lijken). Zo kunnen identiteitsdieven bijvoorbeeld een auto huren, verkeerboetes veroorzaken, dure abonnementen afsluiten en nog allerlei andere zaken die iets te maken hebben met je persoonlijke gegevens en identiteit. Over het algemeen zal dit alles voor een doorgewinterde crimineel een koud kunstje zijn, maar gelukkig kun je het allemaal voorkomen door op tijd in actie te komen en de nodige voorzorgsmaatregelen te treffen. Zelfs als het je tientallen euro’s zou gaan kosten, zal dat absoluut de moeite waard blijken te zijn om meer schade en ellende in de toekomst te voorkomen.

Nieuwe verzekeringsdocumenten aanvragen

Op het ogenblik dat ook je verzekeringspapieren weg zijn genomen, of verloren zijn gegaan, dan wil je uiteraard vervangende exemplaren hiervan ontvangen. Het is dan dus nodig om zo snel mogelijk contact op te nemen met je verzekeringsmaatschappij en de medewerker te vragen om nieuwe exemplaren naar je op te sturen. In sommige gevallen kun je zelfs (voorlopige) verzekeringspapieren digitaal opgestuurd krijgen, zodat je bijvoorbeeld toch aan kunt tonen dat je verzekerd bent.

Voorkomen van verlies of diefstal van je portemonnee of bankkaart

Hopelijk zul je een belangrijke les hebben geleerd door het verlies of de diefstal van je portemonnee of bankkaart. Je zult je waarschijnlijk nog lange tijd kunnen herinneren hoe verdrietig en paniekerig je was vlak nadat je was bestolen, of je spullen verloren zijn gegaan. Niemand verdient het echter om in een dergelijke situatie terecht te komen en om die reden hebben we hieronder een aantal tips en adviezen op een rijtje gezet die je kunnen helpen om dit te voorkomen.

  • Bewaar belangrijke persoonlijke gegevens veilig thuis, zoals polissen van verzekeringen en pincodes van bank- en kredietkaarten.
  • Maak een lijst met al je rekeningnummers en/of pincodes, maar draag deze absoluut nooit bij je. In plaats daarvan dien je deze gegevens te bewaren op een veilige plaats in huis zodat je deze gemakkelijk kunt pakken als het nodig is.
  • Draag alleen de bank- en kredietkaarten bij je die je echt nodig hebt. Zelfs op het moment dat je extreem veel onderweg of op reis bent, zal het niet nodig zijn om een heleboel bank- of kredietkaarten voortdurend bij je te hebben.
  • Houd belangrijke informatie van je bank- en kredietkaarten, zoals cruciale telefoonnummers, binnen handbereik. Op die manier kun je immers gemakkelijk en snel contact opnemen als er sprake is van verlies of diefstal. De kans op (nog meer) schade zal zo immers een stuk kleiner worden.

Zoals je ziet, zijn er een groot aantal zaken waar je aan moet denken op het moment dat je te maken krijgt met verlies of diefstal van je portemonnee, bank- of kredietkaart(en). Zeker wanneer het net gebeurd is, kun je het gevoel hebben dat de wereld onder je vandaan is geslagen en dat je diep in de problemen zult belanden. Gelukkig weet je nu wat je allemaal te doen staat (wanneer je ondanks de eerder genoemde tips en adviezen) toch je portemonnee of kaarten kwijt bent geraakt.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.