Key takeaways
- ChatGPT-gebruikers zijn voornamelijk op zoek naar informatie of advies via de vraagbeantwoordingsfunctie van de chatbot.
- Vrouwelijke gebruikers hebben mannelijke gebruikers ingehaald wat betreft gebruiksfrequentie van ChatGPT.
- AI-gebruikercijfers zijn sterk gecorreleerd met inkomensniveaus, met hogere cijfers in ontwikkelde landen en rijkere staten binnen landen.
Een recente studie van OpenAI en het National Bureau of Economic Research werpt licht op hoe mensen ChatGPT gebruiken. De analyse, gebaseerd op een grote dataset die ongeveer 10 procent van de wereldbevolking vertegenwoordigt, onthult dat bijna de helft van alle verzoeken aan ChatGPT sinds de lancering in november 2022 om informatie of advies ging.
Hoewel de mogelijkheden van ChatGPT zich uitstrekken tot taken zoals coderen en e-mails schrijven, geeft de meerderheid van de gebruikers de voorkeur aan de vraagbeantwoordingsfunctie. Interessant is dat het onderzoek ook een verschuiving in de demografie van de gebruikers waarnam. Aanvankelijk domineerden mannen het gebruik van ChatGPT, met ongeveer 80 procent van de wekelijkse gebruikers met traditioneel mannelijke namen. Tegen juni 2023 was deze trend echter omgekeerd en kwamen vrouwelijke namen steeds vaker voor onder de gebruikers.
AI-aanvaarding en economische verschillen
Anthropic AI, de maker van chatbot Claude, voerde een apart onderzoek uit naar AI-gebruikspatronen. Hun bevindingen onthulden een sterke correlatie tussen AI-adoptie en inkomensniveaus. Ontwikkelde landen zoals Singapore en Canada laten hoge percentages AI-gebruik zien, terwijl opkomende economieën zoals Indonesië, India en Nigeria lagere adoptiepercentages laten zien. In de VS weerspiegelt het gebruik van AI de economische verschillen op staatsniveau, waarbij rijkere staten het snelst overstappen op AI. (jv)

